Delårsrapport september–november 2016

”Stark försäljning- och resultatutveckling”

Första kvartalet september–november 2016

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 212,9 Mkr (200,1), en ökning med 12,8 Mkr

• Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 6 procent under kvartalet

• Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,1 procent (55,1)

• Resultat före av- och nedskrivningar blev 9,9 Mkr (-10,7), en förbättring om 20,6 Mkr

• Resultat efter skatt uppgick till 5,2 Mkr (-18,4), en förbättring om 23,6 Mkr

• Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,04 kr (-1,50)

• Antalet butiker uppgick till 131 jämfört med 140 butiker föregående år

Väsentliga händelser under och efter kvartalet

• Under kvartalet har fyra olönsamma butiker stängts enligt plan.

• Som ett led i bolagets nya digitala strategi har en ny e-handelsplattform lanserats under december 2016. Först ut var accent.se.
  • Som tidigare kommunicerades i bokslutskommunikén i oktober har Bolagets CFO valt att lämna sin anställning under senare delen av våren för att övergå till egen verksamhet. Rekrytering av ersättare har påbörjats.

Den positiva tendensen från fjärde kvartalet fortsätter och vi kan visa upp ett starkt första kvartal för 2016/2017. Venue Retail Group uppvisar en försäljningsökning om 6 procent för jämförbara enheter, ett rörelseresultat före avskrivningar som är 21 Mkr bättre än föregående år samt en vinst efter skatt om 5 Mkr. Vår utveckling är stark med beaktande att marknaden (enligt HUI) var svag under motsvarande period, både inom kläder och skor.

Förklaringen till resultatförbättringen är att Venue Retail Group överlag uppvisar ett starkare sortiment, en tydligare kommunikation samt en inspirerande presentation i butik. Sammantaget har detta medfört en ökad försäljning inom samtliga butikskoncept (Accent, Morris och Rizzo/NK), samtidigt som kostnaderna hålls på en betydligt lägre nivå än tidigare år. Den goda försäljningen har även föranlett att kassaflödet är 46 Mkr bättre än föregående år och att vår tillgängliga likviditet per den 30 november uppgår till 73 Mkr.

Vår satsning på digital kommunikation har lett till en ökad trafik till våra e-handelssajter samt ett ökat intresse för våra fysiska butiker. För att kapitalisera på trafikökningen och öka konverteringsgraden har vi under december 2016 lanserat en ny e-handelsplattform. Accent.se var först ut och under januari 2017 följer vi upp med Morris.no samt Rizzo.se. Den nya plattformen har fått en uppgradering med ett inspirerande uttryck, mer lättnavigerad funktionalitet samt en förenklad betalningslösning genom Klarna. Denna funktion lanseras även i samtliga fysiska butiker.

E-handeln kommer att vara en viktig del för vår ökade tillväxt, där ett bredare sortiment av befintliga och nya varumärken bidrar till ett bättre kunderbjudande. Här kan vi även i större utsträckning presentera våra egna varumärken, Don Donna, Handskmakaren, A-TO-B och Rizzo som har en stor potential att ta ytterligare marknadsandelar. Den digitala närvaron ökar inspirationen och tillgängligheten av vårt breda utbud av väskor, skor och accessoarer.

Det är naturligtvis glädjande att få ett kvitto på att de åtgärder vi arbetar med får effekt. Samtidigt har vi respekt för det läge vi kommer ifrån och de utmaningar som ligger framför oss. Vi har en klar plan som vi följer och vi fokuserar på våra prioriterade områden, detta tillsammans med fortsatt hårt arbete skall bidra till att nå våra långsiktiga mål.

Stockholm december 2016