Ny operativ ledning - fokus på inköp, försäljning och butiker

Ny operativ ledning - fokus på inköp, försäljning och butiker Ingrid Osmundsen utsedd till ny VD för Wedins. Roland Nilsson blir ny styrelseordförande. Wedins Skor & Accessoarer påbörjade, under en ny ledning, år 2003 ett genomgripande åtgärdsprogram för att skapa lönsamhet i koncernen. Ett omfattande förändringsarbete har genomförts och bl a resulterat i en effektivare varumärkes- och kedjestruktur, en omstrukturering av butiksnätet från små till stora butiker och en samordning av sortimenten samt en plattform för effektivare varuflöde. Wedins har därigenom skapat en renodlad verksamhetsbas för fortsatt utveckling med fokus på ökad försäljning och intensifierat varumärkesarbete. Styrelsen har idag utsett Ingrid Osmundsen till ny VD att leda Wedins fortsatta utveckling. Ingrid Osmundsen, 43, har varit verksam inom mode och handel i 16 år och kommer närmast från posten som landschef för Lindex Sverige, där hon arbetat sedan 2002. Innan dess har hon haft olika befattningar inom Nike Europa, som inköpsdirektör för Nike Retail och ansvarig för samtliga Nikes produktlinjer. Hon har också lång erfarenhet från ledande befattningar inom May Company, en av USAs största varuhuskedjor. - Under min tid på Wedins har jag och mina kollegor drivit igenom stora strukturella förändringar, skapat ordning och reda samt effektiviserat varumärkes- och kedjestrukturen, säger Roland Nilsson nuvarande VD och koncernchef för Wedins. - När bolaget nu går in i nästa fas och finansieringen finns på plats, känns det rätt att växla över stafettpinnen till Ingrid Osmundsen. Hennes gedigna bakgrund inom mode, handel och varumärkesutveckling gör henne mycket väl lämpad att ta över som VD för att fortsätta arbetet med att effektivisera processerna från inköp till försäljning, säger Roland Nilsson. I min nya roll kommer jag att fokusera på strategi- och ägarfrågor samt stödja Ingrid i genomförandet av Wedins fortsatta omvandling. Ingrid Osmundsen tillträder senast under våren 2005. Roland Nilsson, som är största privata ägare i bolaget, blir samtidigt ny styrelseordförande i Wedins. Nuvarande styrelseordförande Jan Ohlsson kvarstår som ordinarie styrelseledamot. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Ohlsson, styrelseordförande i Wedins Skor & Accessoarer, telefon 0705-156915 Roland Nilsson, VD Wedins Skor & Accessoarer AB, telefon 070-580 81 85 Ingrid Osmundsen, tillträdande VD för Wedins Skor & Accessoarer, telefon 0703-777585 "Wedins erbjuder det mest prisvärda sortimentet av moderiktiga skor och accessoarer till de många människorna" Wedins Skor & Accessoarer AB, Gustavslundsvägen 143, 167 51 Bromma Telefon 08-508 99200 Organisationsnummer 556540-1493 www.wedins.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/11/20041111BIT20050/wkr0001.pdf