Barns andlighet lyfts i biskopens fråga-svar-bok

Varför har prästen så konstiga kläder? är en av frågorna i Mikael Mogrens nya bok, med samma namn. Biskopen i Västerås stift, Mikael Mogren svarar på barns frågor och ställer i sin tur frågor till barnen. Dialogen blir en bok om barns andlighet och tankar.

–Det är så viktigt att tala om tro med barn liksom med alla människor, därför att det är en avgörande del av att vara människa. Det är en gnistrande, vibrerande, spännande värld som stängs om man inte får uttrycka eller inte tas på allvar.

Mikael Mogren har låtit barn runt om i hela Västerås stift ställa frågor om livet, döden och tron. Han svarar personligt om sin tro och möter upp barnens frågor genom att ställa frågor tillbaka.

–Barn är ofta rakare än vuxna. De bäddar inte in lika mycket. De vågar inte sällan vara allvarligare än vi vuxna, säger Mikael Mogren.

Varför har prästen så konstiga kläder? är ett samarbete mellan förlaget Verbum och Svenska kyrkan i Västerås stift.

Titel: Varför har prästen så konstiga kläder?
Författare: Mikael Mogren
Omslag och illustrationer: Eva Lindeberg Design
Inlaga: Aina Larsson
Utgivning: 30 oktober 2017
Recensionsdatum: 23 oktober 2017
Pris: Från 159 kr/st

Barn mellan 6 och 12 år i Västerås stift ställer frågor till biskop Mikael Mogren om livet, döden och allt däremellan.

Barn är ofta rakare än vuxna. De bäddar inte in lika mycket. De vågar inte sällan vara allvarligare än vi vuxna.
Mikael Mogren
Boken kan vara en hjälp både för barn och för vuxna att få ett språk för denna vibrerande värld.
Mikael Mogren
Barn har ofta har nära till det andliga och gudomliga. När barn själva får sätta ord på den värld de lever i, blir det barns teologi, alltså barns ord om Gud.