Ett nytt äventyr av Ulf Nilsson – en kapitelbok i tid och kyrkorum

– Den hemliga resan är en klurig och spännande ”roadtrip" där en gammelmormor och två barn letar sig tillbaka i släktens virrvarr ända till 1500-talet. Den vill intressera barn för hur kyrkan var, hur samhället var och hur människor förr levde. Allt det hänger ihop, säger barnboksförfattaren Ulf Nilsson.

Ulf Nilsson och Anna Blåder har skapat ett äventyr för bokslukare – med gömda benknotor, mystiska gravar och utkikposter mot fiender berättar de om vårt kulturarv.

Gammelmormor Anna har en plan – en hemlig plan. Hon har hittat ett brev från en släkting, som berättar om deras släktband långt tillbaka i tiden. Och var om inte i kyrkan hittar man spåren efter deras historia? Tillsammans med barnbarnsbarnen Maja och John ger de sig ut på en spännande resa i både tid och kyrkorum. Med hjälp av taxiföraren Samah och hans hund Djingis, åker de till kyrkor där både släktens och platsernas berättelse speglas i historia och arv.

Ulf Nilsson är en av våra mest kända och etablerade barnboksförfattare som har tilldelats flertalet priser, bland annat Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok.

Anna Blåder arbetar som frilansillustratör och är bland annat utbildad på Edinburgh College of Art. Hon har haft uppdrag för Oxford University Press, Opal Bokförlag och Verbum AB.

Den hemliga resan ges ut i samarbete med Stockholms stift, som en del av deras kulturarvssatsning för barn. Både skolan och Svenska kyrkan har fått i uppdrag av regeringen att förmedla kulturarvet.

Titel: Den hemliga resan
Författare: Ulf Nilsson
Illustratör: Anna Blåder
Förlag: Verbum
Formgivning: Anna Larsson
ISBN: 978-91-526-3713-5
Utgivning: 19 februari 2018
Recensionsdatum: 5 februari 2018
Pris: Från 149 kr/st

Utgiven av Verbum på uppdrag av Stockholms stift, som en del i Svenska kyrkans uppdrag att synliggöra kulturarvet.

Att jobba med kulturarv och historia är viktigt då frågan är direkt kopplad till medlemsfrågan. Svenska kyrkan har även ett ansvar att tillgängliggöra kyrkorna genom den överenskommelse vi har med staten om den kyrkoantikvariska ersättning, detta handlar inte bara om fysisk tillgänglighet utan också om information. Med boken ger vi tillbaka något till en av våra viktigaste målgrupper, barnen och deras föräldrar.
Rickard Isaksson, stiftsantikvarie
Jag tror att ”kulturarv” är ett trist ord och något som man tänker är tradigt. Men väldigt mycket i vår vardag är kulturarv som måste hållas igång. Pudlar och taxar är kulturarv. Om inte någon föder upp valpar så försvinner de hundraserna helt till nästa generation. Någon måste tillverka geléhallon annars är det godiset väck. Någon måste sälja "Donkey Kong" annars är en pusselbit i historien borttappad. Stort som smått. Och kyrkans skatt finns fortfarande mitt i byn.
Ulf Nilsson
Kyrkorna finns mitt i varje by, ett hus som är upp till tusen år gammalt fyllt med fina saker som tillhör oss alla. Så otroligt sorgligt att glömma bort den skatten.
Ulf Nilsson
Jag har försökt levandegöra både huvudpersonerna och deras personligheter samt de föremål, kyrkor och miljöer som beskrivs genom rätt så lekfulla och detaljrika teckningar. För en detaljälskande illustratör har det varit en dröm att få grotta ner sig i keruber, kyrktornstuppar, orgelknappar, votivskepp och – inte minst – S:t Göran och draken!
Anna Blåder
”Den hemliga resan” kan hjälpa till att berätta om och skapa nyfikenhet för det fantastiska kulturarv som kyrkorna bär på, alla spännande föremål som finns där i och inte minst vad kyrkan har betytt för människor under alla århundraden, i livets alla olika skeden – och fortsätter att göra. Dessutom är ”Den hemliga resan” en berättelse som med mycket värme berättar om relationer mellan människor – mellan syskon, mellan vänner och mellan generationer – där både kärlek och sorg får plats.
Anna Blåder