Söndag med Frälsarkransen runt om i Sverige

På tio platser i landet, under tre söndagar, uppmärksammas Frälsarkransen. En pilgrimsvandring i Tyresö och en temagudstjänst i Stora Tuna den 19 augusti, blir startskottet för Söndag med Frälsarkransen.

Den 19 augusti och två söndagar framöver uppmärksammas Söndag med Frälsarkransen. Olika församlingar, pastorat, pilgrimscentrum och bokhandlare fick frågan om att skapa Söndag med Frälsarkransen och nu har vi sammanlagt tio evenemang på temat Frälsarkransen inplanerat, runt om i Sverige.

19 augusti

Stockholms Pilgrimscentrum, Tyresö: Frälsarkransenvandring klockan 14:00. Kontakt: mia.blacke.bjurling@svenskakyrkan.se

Stora Tuna kyrka, Borlänge: Gudstjänst med Frälsarkranstema. Kontakt: stora-tuna.pastorat@svenskakyrkan.se

26 augusti

Fridlevstads församling: Gudstjänst kring Frälsarkransen – temat för den dagen är medmänniska. Kontakt: fridlevstad.forsamling@svenskakyrkan.se

Hjärsås kyrka, Glimåkra församling: Musikgudstjänst kl 18:00. Trio Block framför ett program kring Frälsarkransen som de kallar ”Livets pärlor”. Musikgudstjänsten inleder en vecka med tprogram kring Frälsarkransen: Föredrag i Sibbhults kyrka onsdagen den 29 augusti kl 17.30 ”Frälsarkransen – något att ta tag i” med kyrkoherde, teol. dr Anna J. Evertsson samt i Glimåkra församlingshem torsdagen den 30 augusti kl 18.30 då en samtalsgrupp utifrån Frälsarkransen startar. Kontakt: glimakra.forsamling@svenskakyrkan.se

Kvidinge församling: Familjetillvänd mässa på diakonins dag med Kärlekspärlorna i fokus. Dagens evangelium "Liknelsen om den barmhärtige samariern" kommer att lyftas fram i predikan. Eftersom det även är upptakt för församlingens barnverksamhet, med pedagogik kring Frälsarkransen, bjuds det på fika i församlingshemmet efter gudstjänsten. Kontakt: charlotta.wihlborg@svenskakyrkan.se

2 september

Bodarnepastorat: Meditativ-andakt med Frälsarkransen i Ramundeboda kyrka kl 18. En stilla stund där det inte finns några måsten och krav, en stund i stillhet med sig själv tillsammans med andra. Kontakt: asa.gruffman@svenskakyrkan.se

Uppsala domkyrka: Mässa kl 18: Söndag med Frälsarkransen. Kontakt: jonas.lindberg@svenskakyrkan.se

Arken i Uppsala: Rundvandring i centrala Uppsala där pärlorna symboliseras av platser i staden med koppling till kyrka och tro, som t.ex klosterruinen, platserna för de medeltida Sankt Pers kyrka, Vårfrukyrkan, Helgeandshuset, kapellet på Riddartorget, någon av stadens fontäner, broarna över Fyrisån. En del av sträckan skulle då sammanfalla med pilgrimsleden mellan katedralen och Gamla Uppsala kyrka. Kontakt: martin@arken.se

Linköpings domkyrka: Kl 11, Högmässa med frälsarkransfeeling, Frälsarkransfika. Kl 12.45-13.45 Meditationvandring med pärlorna i golvet/skapande av pärlor och band. Kl 15.00-16.00 Meditationvandring med pärlorna i golvet/skapande av pärlor och band - Frälsarkransfika. Kontakt: annika.appel@svenskakyrkan.se

Frälsarkransen är ett modernt radband som skapades av Martin Lönnebo 1995.
Frälsarkransen har 18 pärlor med olika färger och betydelser.