Partnersamarbetet med Svensk e-identitet får Freja eID-plattformen att växa

IT-säkerhetsföretaget Verisec har, i samarbete med integrationspartnern Svensk e-identitet AB, slutit avtal med Internetstiftelsen, Alfa Kommun och Landsting AB, Nacka kommun samt Sandvikens kommun. Dessa blir nu förlitande parter i e-legitimationstjänsten Freja eID vilket ger användare tillgång till organisationernas respektive e-tjänster.

Med Freja eID ger Nacka kommun, Sandvikens kommun, Alfa Kommun och Landsting AB samt Internetstiftelsen sina användare tillgång till sina tjänster via en oberoende e-legitimationstjänst. Freja eID finns i olika tillitsnivåer för att täcka olika behov och Freja eID+, som har den tillitsnivå som krävs för åtkomst till offentliga e-tjänster, är den enda mobila e-legitimationen i Sverige som har godkänts för det statliga kvalitetsmärket Svensk e-legitimation. Sedan tidigare har Svensk e-identitet bland annat integrerat tjänsten Spelpaus.se med Freja eID.

Jörgen Hellgren, VD Svensk e-identitet kommenterar:
”Om Sverige ska nå regeringens mål med digitaliseringsstrategin så krävs det nya oberoende utfärdare av Svensk e-legitimation. Verisec har gjort ett fantastiskt jobb med sitt Freja eID+ och vi är glada att kunna hjälpa till med spridningen. Inom exempelvis veterinärverksamheten i Sverige är hela branschen beroende av Freja då det är den enda metoden som fungerar för veterinärer när de från november 2019 ska hantera recept.”

”Svensk e-identitet AB var en av de första samarbetspartners att erbjuda företag, myndigheter och systemleverantörer anslutning till Freja eID. Vårt samarbete har nu resulterat i att ytterligare fyra organisationer blir del av Freja eID-plattformen och för att nå våra mål att erbjuda relevanta tjänster för Freja eID:s användare är partnersamarbeten som dessa helt avgörande.”

Jörgen Hellgren, VD Svensk e-identitet
Mobil: +46(0)18-481 19 02
Epost: jorgen.hellgren@e-identitet.se

Om Svensk e-identitet
Svensk e-identitet är marknadens mest heltäckande och tryggaste leverantör av molntjänster för inloggning, autentisering och signering till webbplatser och applikationer. I nästan ett decennium har företaget utvecklat en tung produktportfölj som fortsätter växa. Idag består den av ett fyrtiotal tjänster som präglas av enkelhet och säkerhet och som stödjer fem miljoner inloggningar varje månad. Sedan oktober 2017 är Visma Consulting delägare. Företaget har drygt 20 medarbetare med kontor i Uppsala samt i Göteborg. Läs mer på www.e-identitet.se.

Verisec AB (publ) är ett bolag i framkant av digital säkerhet och skapar lösningar för att göra system säkra och lättillgängliga. Bolaget tillhandahåller ett brett utbud av produkter inom sina två fokusområden: Digitala identiteter och Informationssäkerhet. Verisec har distribution globalt och verksamhet i Stockholm, London, Belgrad, Madrid, Mexico City, Dubai och Frankfurt. Verisec är noterat på Nasdaq First North Premier i Stockholm. För ytterligare information: www.verisec.com och www.frejaeid.com. Erik Penser Bank AB är Verisecs Certified Adviser, för kontakt med dem ring 08-463 83 00 eller skicka epost till certifiedadviser@penser.se.