Gott årsresultat för Veritas Pensionsförsäkring – överflyttningarna medförde ökning i premieinkomst

Veritas Pensionsförsäkring uppnådde ett utmärkt överflyttningsresultat år 2009. Överflyttningarna medförde en ökning om 37 miljoner euro i ArPL-löner motsvarande cirka 8 miljoner euro i ArPL-premieinkomst. Också bolagets placeringar visade på klar återhämtning från finanskrisen med en avkastning om 10,9 %. Det här visar förhandsuppgifterna om bolagets bokslut för år 2009.

Enligt förhandsuppgifterna för år 2009 var avkastningen på placeringarna 10,9 % (-15,5 % år 2008). Veritas Pensionsförsäkrings vd Jan-Erik Stenman beskriver placeringsresultatet som mycket bra med tanke på osäkerheten på placeringsmarknaden: ”Resultatet visar att vår placeringsstrategi har varit rätt. Vi gjorde inga större omstruktureringar i vår placeringsportfölj under fjolåret, utan fortsatte att tänka långsiktigt. Särskilt nöjd är jag med avkastningen på de noterade aktierna, cirka 45 %.” ”Avkastningen på våra aktier var utmärkt år 2009. Veritas har satsat kraftigt på placeringar i Finland och i slutet av året bestod över hälften av vårt aktieinnehav av finländska bolag. Finlands ekonomi är relativt stark, vi har väldigt kompetent arbetskraft och exporten till tillväxtmarknader skapar spridning i bolagens resultatutveckling. Vi vågar och vi vill placera i finländskt arbete och kunnande, analyserar Veritas Pensionsförsäkrings placeringsdirektör Staffan Sevón. Veritas Pensionsförsäkrings solvens förstärktes år 2009. Bolagets solvensgrad var ca 21,3 % (16,7), vilket är ca 3,0 (2,7) gånger solvensgränsen. Utan beaktande av lindringen av solvensreglerna hade solvensgraden varit 16,4 % och alltså cirka 2,3 gånger solvensgränsen. Kunderna får ta del av det goda resultatet i form av kundåterbäringar. Enligt preliminära beräkningar kommer bolaget att betala ca 3,7 miljoner euro i kundåterbäringar för år 2009, dvs. ca 0,3 % av den försäkrade ArPL-lönesumman. Utmärkt överflyttningsresultat ger tecken på ökad premieinkomst Trots det svåra sysselsättningsläget tyder de uppgifter som nu finns tillgängliga på en fortsatt positiv utveckling av bolagets premieinkomst. ”Vi hade en positiv kundtillströmning också under fjolåret. Tillsammans med våra samarbetspartners gjorde vi ett lysande resultat i överflyttningen av försäkringar, vilket innebar en ökning på cirka 37 miljoner euro i vår ArPL-lönesumma. Vi kommer att fortsätta med att satsa på utvecklingen av vår verksamhet för att också i fortsättningen kunna infria vårt kundlöfte om branschens bästa kundbetjäning”, berättar Stenman. Förhandsuppgifterna om bokslutet grundar sig på preliminära uppgifter. Veritas Pensionsförsäkrings centrala nyckeltal publiceras vecka 7. VERITAS PENSIONSFÖRSÄKRING Marknadskommunikation Tilläggsuppgifter Vd Jan-Erik Stenman, tfn 010 550 1600, 050 3432 299 Placeringsdirektör Staffan Sevón, tfn 010 550 1899, 040 772 7834 Ekonomidirektör Tommy Sandås, tfn 010 5501 786, 050 5930 138 Avsändare Kommunikatör Elina Saarinen, tfn 010 5501 932, 045 1340 603