Gott placeringsresultat tack vare stigande aktiekurser

– Veritas Pensionsförsäkrings placeringar avkastade 4,1 % under perioden januari–mars 2010 – Bolagets solvens är stark, solvensgraden var 24,4 % – Bra start för kundanskaffningen i årets första överflyttningar

Veritas Pensionsförsäkrings placeringsavkastning fortsatte att utvecklas i en positiv riktning under de tre första månaderna år 2010. Placeringarna avkastade 4,1 % under årets första kvartal. Avkastningen var bättre än under motsvarande period i fjol på så gott som alla fronter. Föga oväntat avkastade de noterade aktierna bäst: 9,1 %. "Vi ökade andelen aktier i vår placeringsportfölj under år 2009 och placerade framför allt i finländska aktier. Vi ser det som ett fördelaktigt sätt att delta i den ekonomiska återhämtningen både i Finland och utomlands i och med att finska bolag är mycket internationella i sin verksamhet. Naturligtvis har vi också spritt på risken till övriga aktiemarknader", konstaterar Veritas Pensionsförsäkrings placeringsdirektör Staffan Sevón. ”Utsikterna inom ekonomin är fortfarande delade. Återhämtningen ser allt mera självbärande ut, men värderingsnivån både på aktier och på räntemarknader ser delvis ansträngd ut. Framför allt med beaktande av den mycket oroande utvecklingen vad gäller statsskuldsättningen i södra Europa", analyserar Sevón. Värdet av Veritas Pensionsförsäkrings placeringsportfölj uppgick till ca 2 miljarder euro i slutet av mars 2010. Räknat från början av år 1997, då regelverket för pensionsbolagens placeringsverksamhet reformerades, fram till slutet av mars 2010 har bolagets placeringar i snitt avkastat 6,2 % per år. Bolagets solvens ligger på en god nivå. Solvensgraden var vid slutet av mars 24,4 %, vilket är 3,0 gånger solvensgränsen. Utan beaktande av lindringen av solvensreglerna skulle solvensgraden ha varit cirka 19,4 % eller 2,4 gånger solvensgränsen. Veritas Pensionsförsäkring har fått en utmärkt start på året ur kundanskaffningens synvinkel. Bolagets premieinkomst har vuxit i samband med årets båda överflyttningsronder. ”Vi är inne på en bra tillväxtfas nu, vilket jag tycker är väl gjort eftersom lönesumman i hela landet samtidigt krympt”, konstaterar Veritas Pensionsförsäkrings vd Jan-Erik Stenman. "Förmodligen blir år 2010 i sin helhet lika utmanande som året innan vad gäller tillväxt, men tack vare den erfarenhet som vi nu fått och de goda resultat som vi uppnått trots utmaningar ser jag positivt på framtiden.” Uppgifterna om kvartalsresultatet 1–3/2010 är inte reviderade. Veritas Pensionsförsäkrings årsberättelse och officiella bokslut publiceras 3.5.2010 på adressen www.veritas.fi/arsberattelse2009. VERITAS PENSIONSFÖRSÄKRING Marknadskommunikation Bilagor Placeringar grupperade enligt risk 31.3.2010 Tilläggsuppgifter Vd Jan-Erik Stenman, tfn 010 550 1600, 050 343 2299 Placeringsdirektör Staffan Sevón, tfn 010 5501 899, 040 7727 834 Ekonomidirektör Tommy Sandås, tfn 010 550 1786, 050 593 0138 www.veritas.fi Avsändare Kommunikatör Elina Saarinen, tfn 010 5501 932, 045 1340 603