Ta del av planerna på världens största teleskop E-ELT och träffa ESO:s generaldirektör

Report this content

I slutet av 2010 förväntas ESO fatta beslut om att starta bygget av 42-metersteleskopet E-ELT. Ett design- och konstruktionsförslag finns och om finansieringen blir klar kan spaden sättas i jorden i början av 2011. Tim de Zeeuw besöker Sverige med anledning av en hearing arrangerad av Vetenskapsrådet där E-ELT och de framtida behoven inom svensk astronomi ska diskuteras.
Är det motiverat för Sverige att delta? Har svenska forskare nytta av teleskopet och kommer de kunna utnyttja det? Rådet för forskningens infrastrukturer (RFI) vid Vetenskapsrådet kommer att fatta beslut om deltagande i projektet efter de diskussioner som förs.
Fakta Den 26 april 2010 beslutade ESO:s styrelse att E-ELT ska placeras på Cerro Armazones. Berget är 3 064 meter högt och ligger i Atacamaöknen i Chile, omkring två mil från Cerro Paranal där ESO:s Very Large Telescope är placerat.
Program och information om ESO och E-ELT

Plats: Lundqvist & Lindqvist Konferens, Klarabergsviadukten 90, Stockholm (lokal: Ängsö) Tid: måndagen den 3 maj, Tim de Zeeuw talar kl. 10.10–11.00 Anmäl dig till: Åsa Eriksson, asa.eriksson@vr.se, tfn 08-546 44 255, 0765-267 255.

För frågor om ESO och E-ELT, kontakta: David Edvardsson, forskningssekreterare, Vetenskapsrådet och svensk delegat i ESO:s styrelse, david.edvardsson@vr.se, tfn 08-546 44 341, 073-355 38 51.
Claes Fransson, professor, Institutionen för astronomi, Stockholms universitet och svensk delegat i ESO:s styrelse, claes@astro.su.se, tfn 08-553 785 17, 070-161 03 33.

Vetenskapsrådet är en statlig myndighet som ger stöd till grundläggande forskning av högsta vetenskapliga kvalitet inom alla vetenskapsområden. Utöver forskningsfinansiering arbetar myndigheten med strategi och analys samt forskningskommunikation. Målet är att Sverige ska vara en ledande forskningsnation.

Taggar: