Låt trädgården blomstra med hjälp av en erfaren pensionär

Sommarsäsongen närmar sig och allt fler börjar planera för vad som behöver göras i trädgården. För många är trädgårdsarbetet både svårt och tungt, och då kan lösningen vara att få hjälp av en kunnig och motiverad pensionär. En person med ett helt yrkesverksamt liv bakom sig med massor av kunskap och erfarenheter och som vill vara med och bidra.

Tjänsteföretaget Veterankraft hyr ut veteraner som kan hjälpa till att gräva i rabatter, kratta löv, beskära äppelträd och buskar samt klippa gräs. Veterankraft har 34 lokalkontor i hela landet och är ett av Sveriges snabbast växande företag som har fått Dagens Industris Gasellpris fem år i rad. De har 14 000 anmälda veteraner, varav 3 000 är just trädgårdsveteraner. 800 av dessa bor i Stockholm. En av dessa är Håkan Talling.

- Jag har tidigare arbetat som miljötjänsteman på kommunen. Jag ville göra något helt annat när jag gick i pension och trädgårdsarbete har alltid intresserat mig. Jag har haft en kolonilott i många år och har därför goda trädgårdskunskaper. Det bästa med att arbeta hos Veterankraft är dels lönen, men också all den uppskattning jag får. Folk är så trevliga, och många bjuder på kaffe när jag är ute och jobbar. Jag kan jobba när jag vill, så jag jobbar på förmiddagarna och njuter av pensionärslivet på eftermiddagarna, säger Håkan Talling, 72 år, Upplands Väsby.

Det är enkelt att anlita en veteran.Betalning sker per timme utan krav på kontraktstid. Många trädgårdskunder väljer att starta ett abonnemang vilket gör att det är samma veteran som kommer hem till dig och hittar runt i din trädgård, vet hur växterna ska skötas och var redskapen står.

-  Våra trädgårdsveteraner har en lång erfarenhet och ett genuint intresse för trädgårdsskötsel, och de räds inte lite jord under naglarna. De hjälper i regel till med de lite tyngre arbetsuppgifterna som ofta anses mindre roliga. Piffet i trädgården, som att plantera blommor brukar ägarna vilja fixa med själva. Det styrs också av vad som ges skattereduktion för enligt RUT, säger Båb Bengtsson, veteranansvarig på Veterankraft.

De arbetande pensionärerna blir allt fler. Den som är pigg och orkar arbeta ett par år efter 65 har mycket att vinna ekonomiskt. Ur ett samhällsperspektiv bidrar seniorerna till Sveriges BNP med hela 122 miljarder. En fördubbling på 13 år, enligt en rapport från SPF Seniorerna.Rapporten pekar på bättre hälsa, högre utbildningsnivå men också ekonomiska skäl som orsaker till att fler jobbar efter 65. År 2018 jobbade nästan var fjärde person i åldern 65–69 år och mer än var tionde person i åldern 70–74 år.

Om Veterankraft - Veterankraft är ett tjänste- och bemanningsföretag som varje år hjälper tusentals privatkunder och företag över hela landet. Privatkunder kan anlita erfarna veteraner som vill fortsätta att arbeta efter pensionen med allt från städning, barnpassning, IT-hjälp och ledsagning till trädgårdsarbeten och hantverksjobb. Företag kan välja en av marknadens mest effektiva bemanningslösningar i form av pensionärer och 55-plussare med lång arbetserfarenhet.  Veterankraft har fem år i rad fått utmärkelsen DI Gasell som ett av Sveriges snabbast växande företag. Bolaget har 34 kontor och över 14 000 veteraner från hela Sverige anmälda. Mer information finns på www.veterankraft.se

Följ Veterankraft på det digitala nyhetsrummet här på Cision och på Facebook.

För mer information, var god kontakta:
Magdalena Höglund, presskontakt, Highland PR, tel: 073 – 333 88 40 eller magdalena@highlandpr.se
Båb Bengtsson, veteranansvarig på Veterankrafttel: tel: 076 0145910 eller e-post: bab.bengtsson@veterankraft.se

Taggar:

Snabbfakta

De arbetande pensionärerna blir allt fler. Den som är pigg och orkar arbeta ett par år efter 65 har mycket att vinna ekonomiskt. Ur ett samhällsperspektiv bidrar seniorerna till Sveriges BNP med hela 122 miljarder. En fördubbling på 13 år, enligt en rapport från SPF Seniorerna.Rapporten pekar på bättre hälsa, högre utbildningsnivå men också ekonomiska skäl som orsaker till att fler jobbar efter 65. År 2018 jobbade nästan var fjärde person i åldern 65–69 år och mer än var tionde person i åldern 70–74 år.