Djur och odjur - ett kollektivt verk ur coronakarantän

Sitter du hemma i karantän och önskar att du istället kunde bidra till ett gemensamt broderi föreställande djur och odjur som skulle kunna turnera runt i Västra Götalandsregionen? Här kommer din chans!

Slöjd stillar oro. Det är både vetenskapligt bevisat och upplevt av oss som håller på. Två timmar i vävstolen eller vid hyvelbänken skingrar tankarna och lugnar nerverna. Nu svajar tillvaron och vi behöver slöjden mer än någonsin. Att slöjda är inte bara lugnande, det är roligt också. Roligast av allt är att slöjda tillsammans. Hur gör vi då när vi inte längre kan träffas på slöjdcaféer, syjuntor och täljträffar? Vi gör ett gemensamt broderi, såklart!

Temat är djur och odjur. Tolkningen är din.

Om du vill vara med i projektet anmäler du dig via mejl eller telefon senast den 14 april. Du får sedan en bit vitt kläde att brodera på i brevlådan. Behöver du garn och en nål att brodera med så uppge det i anmälan så skickar vi med det också.

Sedan har du cirka tre månader på dig – den 1 juli vill vi ha tillbaka lappen med ditt broderi. Du får bearbeta lappen hur du vill; färga och brodera. 2D kan bli 3D med applikationer. Det enda du inte får göra är att klippa eller sy i lappen så att den ändrar storlek eller form. Du måste också lämna 1 cm sömsmån i varje sida för monteringen.

När vi fått tillbaka alla lapparna sätter vi ihop alla djur och odjur till ett stort kollektivt verk. Verket kommer därefter att turnera runt i regionen och förhoppningsvis visas på Textilmuseet i Borås, Slöjdens hus i Skövde och på Slöjd och Byggnadsvård på Nääs utanför Floda. Finns det någon mer plats där verket borde visas, hör av dig till oss så ser vi om det är möjligt!

Hur du deltar:

Hemslöjdsföreningar i Västra Götaland

Djur & odjur är ett projekt som görs av hemslöjdsföreningar och förbund i Västra Götaland i samarbete med hemslöjdskonsulenterna och för att vara med i projektet behöver du därför vara medlem i en hemslöjdsförening.

Sociala media

För dig som är aktiv i sociala media: visa gärna ditt alster under processens gång så att fler kan se det. Använd hashtag:

#slöjdahemma #djurodjur #hemslöjd

Slöjda tillsammans – på distans

För att hålla ångan uppe kommer vi med jämna mellanrum skicka ut broderitips via mejl. Vi undersöker också om vi till exempel skulle kunna ses för en elvakaffe med broderi med hjälp av Zoom eller Skype. Håll utkik!

Kontakt & anmälan

Anmäl dig senast 14/4 till Sara Degerfält, hemslöjdskonsulent hos Västra Götalandsregionen

E-POST: sara.degerfalt@vgregion.se
TELEFON: 070-662 68 01

Skicka med de här uppgifterna:

• Namn, adress och e-post
  • Behöver du garn och nål?
  • Vilken Hemslöjdsförening är du medlem i?

Du kan också anmäla dig via den här länken: https://forms.gle/Deiw4LSj3cCPTsgY6

Skicka tillbaka broderiet

Senast den 1/7 vill vi ha ditt broderi.

Skicka det till:

Hemslöjdskonsulenterna, Förvaltningen för Kulturutveckling
Skövde Regionens Hus
541 80 Skövde

KONTAKTPERSON

Sara Degerfält
Länshemslöjdskonsulent
sara.degerfalt@vgregion.se

Om Förvaltningen för kulturutveckling

I Västra Götalandsregionens Förvaltning för kulturutveckling samlas kompetens inom olika konstformer, natur- och kulturarv, drift av besöksmål samt kulturella horisontella perspektiv såsom hållbarhet, tillgänglighet och barn och unga. Förvaltningen bildades 1 januari 2020 och är en sammanslagning av de tidigare förvaltningarna Kultur i Väst och Västarvet. Läs mer här: https://www.vgregion.se/kulturutveckling

Taggar: