Fabriken vid fjorden - ny bok från Bohusläns museums förlag.

I närmare tre decennier har det byggts bilar i Uddevalla. Produktionen är nu över men historien har dokumenterats i en ny bok från Bohusläns museums förlag. På lördag 15 juni kl. 14.00 släpps boken Fabriken vid fjorden - efter en parad av inte mindre än 100 bilar från C70-klubben!

I 27 år har man byggt bilar i Uddevalla – en epok som nu är över. Flera aktörer har varit verksamma: Volvo Uddevallaverken, AutoNova, OmniNova, Volvo Cars Uddevalla, Pininfarina Sverige AB, Volvo Car Center och den lilla uppstickaren, Solon. Det har varit nyskapande arbetssätt – fabriken har kallats Framtidsfabriken – och nyskapande produkter. Strax innan man lade ner erhöll man J D Powers pris för sin höga kvalitet.

Denna 27-åriga historia är värd att dokumenteras tyckte kvalitetschef Björn Fredholm och vände sig till Bohusläns museum. Detta resulterade i insamling, fotodokumentation, utställning och en bok. Boken Fabriken vid fjorden kommer att delas ut till fabrikens personal, en specialupplaga är framtagen för Volvo C70-klubben och boken kommer också att finnas till försäljning på museet.

Boksläpp med bilparad

På lördag 15 juni 14.00 släpps boken på Bohusläns museum efter C70-klubbens bilparad - omfattande drygt 100 C70-bilar - från fabriken till Museiparken. Välkommen!

Vi skickar gärna ett recensionsexemplar.

För frågor och mer information om boken:

Viveka Overland, Bohusläns museums förlag
Tfn: 0522-656 522
E-post: viveka.overland@vgregion.se

För mer information om lördagens program:

Christine Fredriksen, Bohusläns museum
Tfn: 0522-656 546