Grand opening av Djur & odjur på Vänermuseet tisdag 1:e september

Det kollektiva broderiet Djur & odjur är skapat av över 600 personer under coronavåren och sommaren 2020.
Var och en fick en tygbit hemskickad med uppmaningen att skapa på temat djur & odjur. På vår ovanligt levande planet är det mycket som relaterar till djur och odjur. Virus och farligheter, men också kärlek och saknad. Vetenskapen vet inte alltid vad som skiljer ett djur från ett odjur,  däremot att handarbete är bra mot oro och stress.
Deltagarna i projektet, som är utspridda över hela Sverige, fördes samman på internet  och förenades i kreativitet och broderiglädje.

Nu är deras katter, skadedjur, fantasivarelser, utrotade odjur, virus och sorgfåglarsamlade i samma verk som monterats ihop under ledning av textilkonstnär Erik Torstensson. Djur & odjur kom till som ett samarbete mellan Västra Götalands hemslöjdskonsulenter och flera av Sveriges hemslöjdsföreningar.

Nu visas verket för första gången på Vänermuseet i Lidköping mellan den 1:e och 30:e september.

Vernissagen börjar 17.30 tisdagen den 1:e september. Vernissagen har ett begränsat antal deltagare men kommer också att livesändas via museets facebooksida.

I samband med att utställningen pågår ges tre workshoppar i samverkan med Skaraborgs hemslöjdsförening och NBV. Den första sammanfaller med Hemslöjdens dag som är 5 september, därefter 20:e och 27:e september.

Kontakt Vänermuseet:

Malena Kindberg, intendent
073-915 77 35, 0510-770 907
malena.kindberg@lidköping.se

Kontakt Hemslöjdskonsulenterna i Västra Götalandsregionen:

Kristina Brandt 070-662 68 07
Kristina.brandt@vgregion.se

Sara Degerfält 070-662 68 01
sara.degerfalt@vgregion.se

Kontakt Skaraborgs hemslöjdsförening:

ulrika.rapp@hemslojd.se

Om Förvaltningen för kulturutveckling