Västra Götaland har starkt startfält under SM i kortfilm – Novemberfestivalen

I Trollhättan är det i helgen dags igen för det som brukar kallas SM i ung kortfilm – Novemberfestivalen. Tre filmer från Västra Götaland finns med i startfältet och regissörerna har nu chans att vinna teknikcheckar, statyetter och olika specialpriser från bland annat Svenska Filminstitutet och produktionsbolaget Zentropa.

Filmerna från Västra Götaland som tävlar i Novemberfestivalen har under våren deltagit i den regionala uttagningstävlingen Frame. Astrid Söderbergs film ”Ta hand om en kille” vann Frames tungviktsklass. ”Att tvätta för tre” av Albin Abrahamsson och Jakob Eliasson vann mellanviktsklassen. Dessutom har Novemberfestivalen antagit Love Hjertbergs film ”Vi två” som vann juryns hederspris under Frame filmfestival.

– Västra Götaland är en stark filmregion, och historiskt brukar våra filmare stå sig väl i den nationella konkurrensen. Vi hoppas på ett rejält prisregn, säger Pia-Mari Wehrling. Hon är filmkonsulent på Kultur i Väst, som arrangerar Frame filmfestival. Hon kommer naturligtvis att vara på plats under Novemberfestivalen.

– Det är ett jättebra tillfälle att se kortfilm från framtidens stora filmregissörer. Etablerade namn som Josef Fares, Nanna Huolman, och Teresa Fabik startade sin karriär på Novemberfestivalen, säger Pia-Mari Wehrling.

Novemberfestivalen har funnits sedan 1996. Kortfilmsvisningar varvas med studiebesök, seminarier och workshops med kända filmprofiler, musik och festligheter. Fredag och lördag 22–23 november samlas unga filmskapare från hela landet i Trollhättan för att inspireras, mötas och framför allt – tävla med sina filmer! Under festivalens två dagar visas ca 40 av Sveriges bästa kortfilmer gjorda av unga filmskapare. Filmerna tävlar nationellt i klasserna mellanvikt (16-19 år) och tungvikt (20-26 år), ska följa de nationella reglerna och bedöms av en kvalificerad jury. Zentropa, BUFF, NUFF, Amandus och Svenska Filminstitutet delar också ut egna priser.

Mer information finns på www.novemberfestivalen.se

Pia-Mari Wehrling, filmkonsulent, Kultur i Väst
pia-mari.wehrling@kulturivast.se

Bild ur ”Ta hand om en kille” Vinnare Bästa film Tungvikt Frame 2019. Regi Astrid Söderberg. Fotograf Linnéa Romeling.

Kultur i Väst

Kultur i Väst är en förvaltning inom Västra Götalandsregionen. Vi arbetar för ett brett och inkluderande kulturliv som når och angår invånarna i Västra Götaland. Grunden i vårt arbete är att stärka kulturen och dess roll i samhället. För att åstadkomma det samarbetar vi med kulturlivets aktörer både regionalt, nationellt och internationellt. På Kultur i Väst arbetar vi med alla konstarter men också med arrangörsutveckling, samhällsutveckling, mångfaldsfrågor, jämställdhet och tillgänglighet inom kulturen. Läs mer på kulturivast.se