Vicore Pharmas innehav I-Tech stärker leveranskedjan med strategiskt förvärv

Vicore Pharma Holdings (publ) (ticker: VICO) innehav, I-Tech AB har idag informerat att man förvärvat produktionsteknologin och immateriella rättigheter avseende tillverkningen av Selektope® från Cambrex Corporation (NYSE: CBM). Förvärvet sker genom utfärdande av nya aktier i I-Tech och Cambrex kommer efter att aktierna har registrerats äga 19,9% av aktierna i bolaget.

Vicore Pharma Holdings ägarandel i I-Tech AB kommer att minska till 21,2% (tidigare 26,5%) till följd av emissionen.

"Detta är en viktig affär för I-Techs framtida expansion och fortsatta tillväxt och vi är mycket glada över att Cambrex, som är ett välrenommerat internationellt life-science produktionsföretag, kommer att tillföra värde som aktieägare och styrelselseledamot i I -Tech", säger Per Jansson, VD för Vicore Pharma Holding.

Läs den officiella pressmeddelandet; https://selektope.com/category/press-releases/

För mer information, vänligen kontakta;
Per Jansson, VD, 0709-17 47 46, per.jansson@vicorepharma.com

Denna information är sådan information som Vicore Pharma Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 mars 2018 kl. 10.40 CET.

Vicore Pharma utvecklar läkemedelssubstanser som verkar genom AT2-receptorn. Bolagets läkemedelskandidat C21 riktar in sig mot att förbättra behandlingseffektiviteten för idiopatisk lungfibros, en ovanlig sjukdom för vilken C21 erhållit särläkemedelsstatus både i EU och USA. C21 utforskas vidare prekliniskt för andra sjukdomar där AT2-receptorn spelar en viktig roll. Vicore Pharma är baserat i Astra Zenecas Bioventurehub i Mölndal. Bolagets aktie (VICO) är listad för handel på Nasdaq First North i Stockholm med Erik Penser Bank som Certified adviser. För ytterligare information se www.vicorepharma.com

Om I-Tech AB
I-Tech är ett Göteborgsbaserat bioteknik företag med global räckvidd och som innehar all IP- och regulatoriska rättigheter till antifouling-substansen Selektope® (generiskt namn, medetomidin). Företaget är privatägt med stöd av av Energimyndigheten, EU Eco-Innovation and FP7 Seafront. Bolaget är beläget i Astra Zeneca BioVentureHub. www.i-tech.se

Om oss

Vicore utvecklar innovativa läkemedel mot ovanliga lungsjukdomar och närliggande indikationer. Bolaget har för närvarande tre läkemedelsutvecklingsprogram, VP01, VP02 och VP03. VP01 (C21) utvecklas för behandling av idiopatisk lungfibros (”IPF”), lungfibros vid systemisk skleros (”SSc”) samt COVID-19. VP02 bygger på ett nytt administrationssätt för en befintlig immunmodulerande substans (en ”IMiD”). VP02 fokuserar på den underliggande sjukdomen och den svåra hosta som är förknippad med IPF. VP01 och VP02 utvärderas även för andra indikationer inom området interstitiella lungsjukdomar där det finns ett stort behov av nya behandlingsalternativ. VP03 innefattar uppföljningsmolekyler till VP01. Bolagets aktie (VICO) är noterad på Nasdaq Stockholms huvudlista. För mer information se www.vicorepharma.com.