Sofia Ljungdahl föreslagen som ny styrelseledamot i Victoria Park

Valberedningen i Victoria Park AB (publ) föreslår att Sofia Ljungdahl väljs in i bolagets styrelse efter Luciano Astudillo, som har avböjt omval.

Valberedningen föreslår även omval av styrelseledamöterna Henrik Bonde, Greg Dingizian, Bo Forsén, Pia Kinhult, Anders Pettersson, Lennart Sten och Isabelle Wikner samt att Bo Forsén omväljs till styrelseordförande.

Sofia Ljungdahl, född 1969, är affärschef i Besqab AB (publ) och är civilingenjör från Chalmers Tekniska Högskola i väg- och vattenbyggnadsteknik. Hon har tidigare varit projektutvecklingschef vid Rikshem AB och VD för Peab Bostad AB och har erfarenhet från ledande befattningar i JM-koncernen inom såväl byggverksamhet som projektutveckling. Sofia är oberoende såväl av bolaget och bolagsledningen som av större aktieägare.

Utöver förslag avseende styrelseledamöter och styrelseordförande ska valberedningen lämna förslag avseende val av revisor och stämmoordförande, arvoden till styrelse och revisor samt principer avseende valberedningen. Valberedningen avser att återkomma med förslag i dessa delar senast i kallelsen till årsstämman.

Valberedningen i Victoria Park består inför årsstämman 2016 av Johannes Efstratiadis på Greg Dingizians mandat, Gillis Cullin, ordförande, på Östersjöstiftelsens mandat, Dan Olofsson och Anders Pettersson på egna mandat samt styrelseordförande Bo Forsén.

Gillis Cullin, telefon 0737 08 88 44, e-post gillis.cullin@bkanold.se
Bo
Forsén, telefon 0706 32 86 50, e-post
ab.forsiva@telia.com
Sofia Ljungdahl, telefon 073 976 28 42, e-post
sofia.ljungdahl@besqab.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Victoria Park AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 mars 2016 kl. 08.00.

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, inriktat på bostadsfastigheter, med affärsområdena förvaltningsfastigheter och livsstilsboende. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett tryggare boende ska Victoria Park skapa och förädla värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet.

Med Boråsförvärvet, som tillträddes den 1 mars 2016, uppgår Victoria Parks fastighetsbestånd till 770 000 kvadratmeter, varav 90 procent bostäder, med ett marknadsvärde om 7,9 miljarder kronor. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande 10 000 kvadratmeter BTA vid Limhamns kalkbrott i Malmö.

Victoria Park-aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

Tel 040 16 74 40
Org. nr 556695-0738, Säte Malmö