Victoria Park: Victoria Park förvärvar 2 178 lägenheter om ca 176 000 kvm för 910 Mkr

Victoria Park AB (publ) ("Victoria Park") har ingått avtal om förvärv av två bostadsfastighetsportföljer om totalt 2 178 lägenheter belägna i kommunerna Linköping och Markaryd. Förvärven sker i bolagsform och är baserade på ett underliggande fastighetsvärde om 910 Mkr, motsvarande cirka 5 170 kr/kvm.

Bostadsfastighetsportföljerna omfattar tillsammans 46 fastigheter med en total uthyrbar area om cirka 176 000 kvm och ett hyresvärde om cirka 144 Mkr. Driftnettot bedöms vara cirka 54 Mkr. Av det totala fastighetsvärdet utgör fastighetsportföljen i Linköping 80% och fastighetsportföljen i Markaryd 20%.

- Affären är av strategisk betydelse för Victoria Park då vi genom förvärvet tar ett stort steg i vår ambition att etablera oss som en betydande aktör på svenska bostadsmarknaden. Med vårt långsiktiga arbete och vår övertygelse om att en social dimension är en förutsättning för att skapa affärsmässighet, trivsel och nöjda kunder ska vi skapa och förädla värden i vår växande bostadsfastighetsportfölj. Genom att utveckla trivsamma boendemiljöer bidrar vi till en positiv utveckling av stadsdelen, säger Greg Dingizian, VD på Victoria Park.

Förvärvet är bland annat villkorat av att Victoria Park före tillträdet erhåller nödvändig finansiering. Som en del av finansieringen av förvärvet har styrelsen för avsikt att inom kort kalla till extra bolagsstämma och föreslå stämman att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om riktad nyemission av stamaktier och preferensaktier, vilka förväntas uppgå till cirka 50 Mkr respektive cirka 300 Mkr. Preferensaktier är ett nytt aktieslag för Victoria Park.

Den extra bolagsstämman avses hållas omkring den 24 juni 2013 och teckningsperioden i nyemissionen beräknas inledas i anslutning till den extra bolagsstämman.

Förutsatt att villkoren uppfylls ska tillträde ske senast den 15 juli 2013. Säljare är Hyresbostäder i Sverige II AB och Markarydbostäder Holding AB.

Swedbank Corporate Finance är finansiell rådgivare till Victoria Park i samband med kapitalanskaffningen.

Fakta om fastighetsportföljerna

Linköping Markaryd Totalt
Värde, Mkr 730 180 910
Byggnadsår 1967-71 1950-80-tal
Uthyrbar area (kvm) 120 012 55 561 175 573
- varav bostäder 115 315 49 026 164 341
- varav lokaler 4 697 6 535 11 232
Antal lägenheter (st) 1 428 750 2 178
Antal G- & P-platser 362/1 019 96/109 458/1 128

22 maj 2013

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Victoria Park AB, Greg Dingizian VD, telefon 0733-98 40 00, greg.dingizian@victoriapark.se

Kort om Victoria Park
Victoria Park AB (publ) är ett fastighetsbolag med affärsområden för utveckling av livsstilsboende och förvaltningsfastigheter. Bolaget har utvecklat livsstilsboendet Victoria Park för människor som vill kombinera ett bekvämt boende med ett socialt och aktivt liv. Sveriges första Victoria Park har byggts vid Limhamns kalkbrott i Malmö. Bolagets fastighetsbestånd uppgår till cirka 85 000 kvm fördelat på ca 79 000 kvm bostäder och ca 6 000 kvm kommersiella lokaler i Malmö. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande cirka 19 000 kvm/BTA vid Limhamns kalkbrott i Malmö. Victoria Park noterades på NASDAQ OMX First North den 14 november 2007 och handlas under beteckningen VICP. Aktiens ISIN-kod är SE0002216713. Certified Adviser för bolaget är Mangold Fondkommission AB, www.mangold.se.

Box 300 50, 200 61 Limhamn
Org nr 55 66 95-0738 Säte Limhamn