Victoria Park: Victoria Park förvärvar åtta bostadsfastigheter om ca 73 000 kvm på Rosengård

Victoria Park har idag förvärvat Bostads AB Gröningen på Rosengård i Malmö för ett underliggande fastighetsvärde om 280 miljoner kronor, motsvarande ca 3 800 kronor/kvm.

Säljare är Hyresbostäder i Sverige II AB. Tillträde sker den 28 december 2012.

Av de 73 461 kvm är 70 256 kvm bostäder och 3 205 kvm är kommersiella lokaler. Bostäderna omfattas av 867 lägenheter samt sex garage med 798 parkeringsplatser.

Fastigheterna har ett hyresvärde på ca 67 miljoner kronor. Driftnettot bedöms vara ca 26 miljoner kronor.

Efter förvärvet uppgår Victoria Parks fastighetsbestånd till ca 85 000 kvm varav ca 79 000 kvm är bostäder och ca 6 000 kvm kommersiella lokaler. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande ca 19 000 kvm/BTA vid Kalkbrottet på Limhamn.

- Det här är en spännande affär, som betyder mycket för oss som fastighetsbolag i Malmö. Vi har tagit oss an en svår uppgift med ett utsatt fastighetsbestånd. Affären är ett viktigt steg i Victoria Parks framtida utveckling med att bygga upp en större förvaltningsportfölj, säger Greg Dingizian, VD på Victoria Park.

- Vi har över tiden insett att det bästa för alla involverade är att hitta en ägare som är bättre lämpade och bättre rustade att ta över fastigheterna på Rosengård, och vi är övertygade om att Victoria Park AB kan ta vid nu och driva förändringen av området vidare, säger Andres Aulik, Styrelseledamot i Hyresbostäder i Sverige II AB.

Ytterligare finansiell information presenteras i samband med Victoria Parks Bokslutskommuniké, som publiceras den 14 februari 2013.

19 december 2012

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Victoria Park AB,
Greg Dingizian VD,
telefon 0733-98 40 00,
greg.dingizian@victoriapark.se

Hyresbostäder i Sverige II AB,
Andres Aulik Styrelseledamot,
telefon 070-590 57 12,
andres.aulik@gmail.com

Om Victoria Park
Victoria Park AB är ett projektutvecklingsbolag med inriktning mot utveckling av livsstilsboende. Bolaget avser att förvärva fastigheter för exploatering, uthyrning och försäljning av lägenheter inom ramen för boendekonceptet. I samband med den nya bolagsordningen, som beslutades på extra bolagsstämma i juni 2012, utökades bolagets möjligheter till att skapa och realisera värden inom fastighetsbranschen. Bolaget ska förvärva, exploatera och överlåta fastigheter, bedriva uthyrning och service samt drift av fastigheter. Victoria Park noterades på NASDAQ OMX First North den 14 november 2007 och handlas under beteckningen VICP. Aktiens ISIN-kod är SE0002216713. Certified Adviser för bolaget är Mangold Fondkommission AB, www.mangold.se