Victoria Park AB (publ) – Delårsrapport januari-mars 2015

Markant höjd intjäningsförmåga och god finansiell ställning.

Fastighetsbeståndets marknadsvärde uppgick till 6,5 Mdkr, motsvarande 9 198 kr/kvm.

Substansvärde per aktie uppgick till 10,39 kronor.

1 JANUARI–31 MARS 2015

• Intäkterna ökade till 118 Mkr (55).
  • Driftsnetto ökade till 51 Mkr (17).
  • Resultatet per aktie uppgick till 2,82 kr (-0,03) efter utspädning.
  • Substansvärde per aktie efter utspädning uppgick till 10,39 kr (4,82).
  • Marknadsvärde per kvadratmeter ökade till 9 198 kr (6 569).

- Victoria Park har under kvartalet tillträtt de förvärv som genomfördes i Eskilstuna och Göteborg under fjolåret. Vår intjäningsförmåga har därmed ökat markant, och ger nu en hyresintäkt om cirka 660 Mkr på årsbasis, vilket för identiskt bestånd är en ökning med 20 Mkr jämfört med årsskiftet. Vidare har vi, efter genomförda strategiska förvärv, en god finansiell ställning med en belåningsgrad om 60 procent och en soliditet om 33 procent. Jag ser med stor tillförsikt an mot fortsättningen av året. Ambitionen är att fortsatta ta, viktiga steg för att nå vårt långsiktiga mål om en total uthyrbar yta om en miljon kvm. Därmed ges möjligheter att ytterligare effektivisera vår förvaltning, vilket kommer frigöra ytterligare kassaflöde för fortsatta uppgraderingar och därmed skapa aktieägarvärde inom ramen för socialt ansvarstagande, säger Peter Strand, CEO för Victoria Park AB.

PRESENTATION 24 APRIL KL 8.30
I samband med offentliggörandet av delårsrapporten för första kvartalet bjuder Victoria Park härmed in investerare, analytiker och media till ett möte i Stockholm där CEO Peter Strand och CFO Andreas Morfiadakis presenterar rapporten och svarar på frågor.
För deltagande krävs förhandsanmälan senast kl. 16.00 den 23 april per e-post till info@victoriapark.se eller på telefon 040 16 74 40.
Tid:  Fredagen den 24 april kl. 08.30
Plats:  Nordstjernanhuset, Stureplan 3, 2 tr, Stockholm.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:
CEO Peter Strand, telefon 070 588 16 61, e-post peter.strand@victoriapark.se eller
CFO Andreas Morfiadakis, telefon 076 133 16 61, e-post andreas.morfiadakis@victoriapark.se

BILAGA: Victoria Park AB Delårsrapport januari-mars 2015

Denna information är sådan som Victoria Park AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 april 2015 kl. 13.00.

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, inriktat på bostadsfastigheter, med affärsområdena förvaltningsfastigheter och livsstilsboende. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett tryggare boende ska Victoria Park skapa och förädla värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet.
Victoria Parks fastighetsbestånd uppgår till 708 000 kvm, fördelat på 634 000 kvm bostäder och 73 000 kvm kommersiella lokaler, till ett marknadsvärde om 6,5 Mdkr. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande 10 000 kvm BTA vid Limhamns kalkbrott i Malmö.
Victoria Park-aktien är noterad på NASDAQ Stockholm Mid Cap.

Tel 040 16 74 40
Org nr 556695-0738, Säte Malmö
www.victoriapark.se

- Victoria Park har under kvartalet tillträtt de förvärv som genomfördes i Eskilstuna och Göteborg under fjolåret. Vår intjäningsförmåga har därmed ökat markant, och ger nu en hyresintäkt om cirka 660 Mkr på årsbasis, vilket för identiskt bestånd är en ökning med 20 Mkr jämfört med årsskiftet. Vidare har vi, efter genomförda strategiska förvärv, en god finansiell ställning med en belåningsgrad om 60 procent och en soliditet om 33 procent. Jag ser med stor tillförsikt an mot fortsättningen av året. Ambitionen är att fortsatta ta, viktiga steg för att nå vårt långsiktiga mål om en total uthyrbar yta om en miljon kvm. Därmed ges möjligheter att ytterligare effektivisera vår förvaltning, vilket kommer frigöra ytterligare kassaflöde för fortsatta uppgraderingar och därmed skapa aktieägarvärde inom ramen för socialt ansvarstagande.
Peter Strand, CEO för Victoria Park AB