• Victoriahem AB/

Victoria Park genomför en riktad nyemission om 14,5 miljoner aktier av serie B och tillförs härigenom cirka 344 Mkr

Victoria Park AB (publ) har, med stöd av det bemyndigande styrelsen erhöll på bolagets årsstämma den 21 april 2016 och enligt vad bolaget indikerat i pressmeddelande offentliggjort igår den 13 september 2016, beslutat om en kontant riktad nyemission av högst 14 500 000 aktier av serie B till en teckningskurs om 23,75 kronor per aktie. Teckningskursen i nyemissionen har fastställts genom ett så kallat ”accelerated book-building”-förfarande. Emissionen riktades till utvalda investerare och blev kraftigt övertecknad med stort intresse från såväl svenska som internationella investerare.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är dels att bredda den institutionella ägarbasen, dels att på ett tidseffektivt sätt möjliggöra en högre takt av standardhöjande investeringar samt förtätningsprojekt och värdeskapande förvärv. Genom nyemissionen kommer bolaget tillföras cirka 344 miljoner kronor före transaktionskostnader.

Nyemissionen innebär en utspädningseffekt om cirka 6,0 procent i förhållande till antalet stamaktier i bolaget genom att antalet utestående stamaktier ökar till 240 096 812 (fördelat på 79 566 104 aktier av serie A och 160 530 708 aktier av serie B).

I syfte att underlätta leverans av aktier till investerarna i nyemissionen har Östersjöstiftelsen och Gålöstiftelsen åtagit sig att låna ut 11 858 000 respektive 2 642 000 (sammanlagt 14 500 000) aktier av serie B till Swedbank. Aktierna kommer att återlämnas så snart nyemissionen registrerats hos Bolagsverket, vilket beräknas ske i början av nästa vecka.

ABG Sundal Coller och Swedbank har engagerats som Joint Lead Managers och Bookrunners i samband med nyemissionen.

VD Peter Strand, 070 588 16 61, peter.strand@victoriapark.se
Ekonomi-och finanschef Andreas Morfiadakis, 076 133 16 61,
andreas.morfiadakis@victoriapark.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Victoria Park AB ska offentliggöra enligt marknadsmissbruksförordningen. Informationen lämnades genom Peter Strands försorg för offentliggörande den 14 september 2016 kl. 07.00.

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, inriktat på bostadsfastigheter, med affärsområdena förvaltningsfastigheter och livsstilsboende. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett tryggare boende ska Victoria Park skapa och förädla värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet.
Victoria Parks fastighetsbestånd uppgår till drygt 900 000 kvadratmeter, fördelat på drygt 11 400 lägenheter, med ett marknadsvärde om cirka 10,3 miljarder kronor. Aktierna i Victoria Park är upptagna till handel på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

Tel 040 16 74 40
Org nr 55 66 95-0738, Säte Malmö
www.victoriapark.se/bolaget

Viktig information
Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att förvärva eller teckna, några värdepapper i Victoria Park i någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 eller utan tillämpning av ett undantag från sådan registrering. Kopior av detta meddelande får inte göras i och får inte distribueras eller skickas till USA, Kanada, Australien, Sydafrika, Japan, Hongkong, Schweiz, Singapore eller Nya Zeeland eller någon annan jurisdiktion där distributionen av detta pressmeddelande skulle vara olaglig.

Detta pressmeddelande är inte ett prospekt enligt betydelsen i Direktiv 2003/71/EG, såsom ändrat genom Direktiv 2010/73/EU (detta direktiv, tillsammans med gällande implementeringsåtgärder till detta direktiv i respektive medlemsstat benämns ”Prospektdirektivet”). Victoria Park har inte auktoriserat något erbjudande till allmänheten av aktier eller rättigheter i någon medlemsstat i Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet och inget prospekt har tagits fram eller kommer att tas fram i samband med den riktade nyemissionen.

Taggar: