• Victoriahem AB/

Victoria Park har slutfört bruksvärdering i Linköping – hyresökningar med i genomsnitt 4,8 % i aktuellt bestånd

Victoria Park vände sig under 2014 till Hyresgästföreningen för att få göra en bruksvärdering av hyrorna i bolagets fastigheter i Linköping, då angränsande fastigheter med likvärdig standard hade hyror som var högre än de som tidigare förvärvats.

Förhandlingarna har nyligen slutförts och omfattar bolagets 1 428 lägenheter i Linköping. Bruksvärderingen som är gjord på lägenhetsnivå, innebär en genomgång av samtliga lägenheter och är en anpassning till de hyresnivåer som gäller för andra likvärdiga fastigheter i Linköping. Det har resulterat i både sänkningar och höjningar men sammantaget ger det en ökning av hyresvärdet med 4,8 procent, motsvarande cirka 5 Mkr på årsbasis. Höjningen träder i kraft retroaktivt från den 1 december 2014 men kommer att fasas in under de kommande tre åren.

Utöver bruksvärderingen har överenskommelse om 0,9 procent avseende den generella årliga hyresökningen träffats.

- Då hyresvärdet har en direkt koppling till fastigheternas marknadsvärde är det viktigt för oss att ha rätt hyror. Förhandlingarna med Hyresgästföreningen har varit hårda men konstruktiva, säger Peter Strand, CEO för Victoria Park.

Bolaget är även i slutförhandling avseende bruksvärdering av beståndet i Malmö omfattande 867 lägenheter.

CEO Peter Strand, telefon 070 558 16 61, e-post: peter.strand@victoriapark.se
COO Per Ekelund, telefon 070 867 66 57, e-post: per.ekelund@victoriapark.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Victoria Park AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 februari 2015 kl. 08.30.

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, inriktat på bostadsfastigheter, med affärsområdena förvaltningsfastigheter och livsstilsboende. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och social dimension ska Victoria Park skapa och förädla värden i en växande bostadsfastighetsportfölj i södra och mellersta Sverige.
Victoria Parks fastighetsbestånd uppgår till 711 000 kvm, fördelat på 634 000 kvm bostäder och 77 000 kvm kommersiella lokaler, till ett marknadsvärde om 5,7 Mdkr. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande 10 000 kvm BTA vid Limhamns kalkbrott i Malmö.
Victoria Park-aktien är noterad på NASDAQ Stockholm Mid Cap.

Tel 040 16 74 40
Org nr 556695-0738, Säte Malmö