Victoria Park refinansierar en fjärdedel av sina lån och frigör cirka 95 Mkr i likviditet

Victoria Park har ingått nytt finansieringsavtal som frigör cirka 95 miljoner kronor i likviditet. Samtidigt förlängs den genomsnittliga kreditbindningstiden för hela låneportföljen till 5,9 år, medan räntenivån sänks till 2,1 procent.

Victoria Park har ingått avtal med för bolaget befintlig nordisk bank om refinansiering av lån motsvarande cirka 26 procent av koncernens totala räntebärande skuld. Det nya avtalet avser krediter på totalt 1 290 miljoner kronor. Därutöver har tillträde av fastigheterna i Borås skett den 1 mars, vilket medfört att Victoria Park upptagit ny bankfinansiering om 357 miljoner kronor. Den genomsnittliga räntan på utnyttjad kredit inklusive räntesäkringar sänks genom refinansieringen till 2,1 procent från 2,2 procent vid årsskiftet. Exklusive räntesäkring sänks genomsnittsräntan från 1,8 till 1,7 procent. Efter refinansieringen och upptagandet av nya krediter blir kreditbindningstiden 5,9 år jämfört med 5,6 år vid årsskiftet för hela låneportföljen.

I samband med refinansieringen ökar koncernen belåningsgraden från 55,8 procent vid årsskiftet till 58,1 procent.

– Genom de nya finansieringsavtalen förlänger vi kreditbindningstiden samt frigör likviditet som vi kan använda för ytterligare värdeskapande investeringar, säger Peter Strand, VD för Victoria Park AB.

VD Peter Strand, 070 588 16 61, peter.strand@victoriapark.se
Ekonomi- och finanschef Andreas Morfiadakis, telefon 076 133 16 61, e-post andreas.morfiadakis@victoriapark.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Victoria Park AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 mars 2016 kl. 14.55.

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, inriktat på bostadsfastigheter, med affärsområdena förvaltningsfastigheter och livsstilsboende. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett tryggare boende ska Victoria Park skapa och förädla värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet.
Med Boråsförvärvet, som tillträddes den 1 mars 2016, uppgår Victoria Parks fastighetsbestånd till 770 000 kvadratmeter, varav 90 procent bostäder, med ett marknadsvärde om 7,9 miljarder kronor. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande 10 000 kvadratmeter BTA vid Limhamns kalkbrott i Malmö.
Victoria Park-aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

Org. nr 556695-0738, Säte Malmö
www.victoriapark.se/bolaget