Victoria Park tecknar avtal om nyproduktion av 87 lägenheter i Linköping

Victoria Park har tecknat avtal avseende nyproduktion av 87 lägenheter i stadsdelen Ryd, Linköping. Projektet är en förtätning på befintlig fastighet och kommer bestå av hyresrätter, med beräknad inflyttningsstart december 2020.

Victoria Park har sedan 2016 bedrivit en planprocess med målet att skapa ytterligare 570 lägenheter i Ryd, i närheten av Linköpings universitet, i en fastighet med för närvarande 888 lägenheter. De nya bostäderna kommer att byggas på ytor som idag främst utgörs av underutnyttjade parkeringsytor.

Detaljplanen med byggrätter om 50 000 kvm BTA vann laga kraft i maj 2018. Med beviljat bygglov för den första etappen om 87 hyreslägenheter har avtal tecknats med Bygg AB Bernhardsson och Carlsson. Byggstart planeras till första halvåret 2019 med beräknad inflyttningsstart december 2020.

- Vid sidan av värdeskapande investeringar och social förvaltning bedriver Victoria Park förtätningsprojekt på befintlig mark för att öka uthyrbar yta och områdenas attraktionskraft. Genom att i detta fall omvandla parkeringsytor med låg nyttjandegrad till nya bostäder skapar vi i en första etapp 87 nya hyreslägenheter i närheten av Linköpings universitet, säger Mikael Bengtsson, chef för nyproduktion inom Victoria Park.

Ambitionen är att över tid skapa en betydande portfölj av byggrätter för bostäder, såväl hyresrätter som bostadsrätter. För närvarande bedöms Victoria Parks totala förtätningspotential till 244 600 BTA kvm med ett marknadsvärde om 267 Mkr, omfattande drygt 3 100 lägenheter, fördelat på kategorierna byggklar mark, pågående planprocess samt framtagande av ny detaljplan.

VD Per Ekelund, telefon 070 867 66 57, per.ekelund@victoriapark.se
Nyproduktionschef Mikael Bengtsson, telefon 0736 72 28 75, mikael.bengtsson@victoriapark.se

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, som med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett attraktivare boende skapar värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i Sverige.
Per den 31 december 2018 uppgår Victoria Parks fastighetsbestånd 1 128 000 kvadratmeter, fördelat på 14 300 lägenheter, med ett marknadsvärde om 18,1 miljarder kronor. Aktierna i Victoria Park är upptagna till handel på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

Victoria Park AB är en av Sveriges största och mest betydande privata bostadsaktörer som utvecklar attraktiva bostadsområden i landets tillväxtstäder. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande skapar vi värden för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället. Idag äger och förvaltar vi över 16 000 lägenheter i 13 städer. Och vi växer. På vår hemsida kan du läsa mer om hur vårt arbetssätt - som bygger på hållbara relationer mellan bolag, individ och samhälle - medverkar till en positiv och hållbar samhällsutveckling.

Citat

- Vid sidan av värdeskapande investeringar och social förvaltning bedriver Victoria Park förtätningsprojekt på befintlig mark för att öka uthyrbar yta och områdenas attraktionskraft. Genom att i detta fall omvandla parkeringsytor med låg nyttjandegrad till nya bostäder skapar vi i en första etapp 87 nya hyreslägenheter i närheten av Linköpings universitet.
Mikael Bengtsson, chef för nyproduktion inom Victoria Park