Över 8000 måltider och 500 hotellnätter delades ut av Vid Din Sida under 2020

Pandemin har slagit hårt mot gruppen av äldre personer som lever i hemlöshet – något som gjort Vid Din Sidas insatser extra viktiga under det gångna året. Nu är organisationens siffror från 2020 sammanräknade. De visar att Vid Din Sida bland annat stått för 8 600 måltider, delat ut 16 000 smörgåsar och bokat in 500 hotellnätter för personer i hemlöshet.

Vid Din Sida har arrangerat soppkök två gånger i veckan hela 2020. Foto: Karina Ljungdahl.

1 500 måltider har tillagats och delats ut på Gården – Vid Din Sidas fritidsgård för hemlösa pensionärer som öppnade i september 2020. Utöver detta har soppkök bedrivits två gånger i veckan under hela året, där ytterligare 8 600 måltider delats ut tillsammans med 16 000 smörgåsar och 25 000 koppar kaffe.

För att skydda mot kylan har 2 000 par strumpor, 500 mössor och vantar, 100 par skor, 30 stycken sovsäckar och 150 underställ delats ut till hemlösa pensionärer genom organisationen. Under året inackorderades dessutom några av de mest utsatta på hotell: totalt stod Vid Din Sida för 500 hotellnätter.

- Vårt mål är alltid att hjälpa så många som möjligt, det är något vi jobbar hårt för varje år. När jag ser svart på vitt vad vi lyckats åstadkomma för våra hemlösa pensionärer blir jag både stolt och glad. Jag vill tacka våra generösa donatorer, månadsgivare och volontärer som tillsammans gjort detta möjligt, säger Jeanette Höglund, grundare av Vid Din Sida.

Vid Din Sida är en ideell och politiskt obunden organisation. Insatserna som de gör för äldre hemlösa är helt och hållet finansierade av donationer från företag och privatpersoner.

Siffror ur Vid Din Sidas verksamhet 2020 i korthet:

25 000 utdelade koppar kaffe

16 000 utdelade smörgåsar

8 600 måltider i soppköket

2 000 par strumpor

1 500 middagar på Gården

1 500 påsar med hygienartiklar

200 utdelade matkassar

500 hotellnätter

500 mössor och vantar

150 stycken underställ

144 stycken SL-kort

100 par nya skor/vinterstövlar

50 liggunderlag

30 sovsäckar

13 stycken fotvårdsinsatser

10 stycken hjälp med hyra

10 kg hundmat

3 stycken veterinärhjälp för hemlösas hundar

1 totalsanering av lägenhet

För mer information kontakta gärna: Emelie Engström, 072-886 98 00, emelie.engstrom@editk.se

Vid Din Sida är en ideell opolitisk organisation som gör skillnad för äldre hemlösa pensionärer. Organisationen arbetar för att stödja de äldre utsatta med mat, rena kläder, hygienartiklar och andra nödvändigheter för ett drägligare liv. Vid Din Sida arbetar för att ge de hemlösa pensionärerna en röst i samhället och för att förbättra deras generella levnadsvillkor. Organisationen har varken statligt eller kommunalt stöd utan finansieras helt av donationer, månadsgivare och insamlingar.

Taggar:

Om oss