Viking Lines nya marknadsföringskoncept seglar rakt in i folks hjärtan

Viking Line, som är känt för sin röda färg och sina upplevelser till sjöss, förnyar nu paraplykonceptet för sin marknadsföring på den finländska marknaden. Arbetsparet Jyrki Reinikka och Markku Rönkkö bjöds in för att få rederiets varumärke att lysa klarare. Dessa två reklamplanerare hör till Finlands mest prisbelönade och i uppdraget ville de framhäva de aspekter som är utmärkande för Viking Line: glädje, avkoppling och god service. I och med det nya konceptet uppdateras också Röda båtarnas löfte och därifrån härleddes också Viking Lines nya slogan: ”Lastad med glädje”.

Med sitt nya marknadsföringskoncept vill Viking Line föra fram sina trumfkort, nämligen god service och gästvänlighet. Den glädje som utgör en väsentlig del av upplevelsen till sjöss förmedlas också i ett roligt, avslappnat och glatt sätt att kommunicera.

Bakom konceptet står det kreativa teamet Jyrki Reinikka och Markku Rönkkö. Den prisbelönta duon är bland annat känd för DNA:s Elämä on-kampanj med en slogan som förankrats i det vardagliga språket samt för Pohjolas banbrytande kampanj Easy Living.

– Viking Line är ett av Finlands starkaste varumärken och redan bekant för flera generationer. För oss är det viktigt att ta sikte på framtiden och vidareutveckla Viking Lines varumärke med respekt för företagets bästa traditioner. Det här utvecklingsarbetet är i goda händer när vi bytte en byrå mot människor, denna reklamduo som hör till de mest ikoniska i Finland. Vi kan vänta oss reklam som seglar rakt in i våra hjärtan, som talar till oss och som blir omtalad, berättar Ninna Suominen, ansvarig för Viking Lines marknadsföring.

Viking Lines nya marknadsföringskoncept, som lanseras den 1 april, samlar Röda båtarnas hela marknadsföringskommunikation till en sammanhållen, väl profilerad helhet som djärvt står ut i konkurrensen.

Närmare information:

Ninna Suominen

Head of Marketing & Online Sales

358 9 123 5221 ninna.suominen@vikingline.com

Christa Grönlund

Communication Manager, Marketing Communications

358 9 123 5242 christa.gronlund@vikingline.com

Johanna Boijer-Svahnström

Communication Director, Corporate Communications

358 18 270 00 johanna.boijer@vikingline.com

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Taggar:

– Viking Line är ett av Finlands starkaste varumärken och redan bekant för flera generationer. För oss är det viktigt att ta sikte på framtiden och vidareutveckla Viking Lines varumärke med respekt för företagets bästa traditioner. Det här utvecklingsarbetet är i goda händer när vi bytte en byrå mot människor, denna reklamduo som hör till de mest ikoniska i Finland. Vi kan vänta oss reklam som seglar rakt in i våra hjärtan, som talar till oss och som blir omtalad.
Ninna Suominen, Head of Marketing & Online Sales, Finland & Estonia