Bokslutskommuniké 2011

Fjärde kvartalet 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 903 MSEK (640)
  • Resultat före skatt uppgick till -161 MSEK (-256)
  • Resultat efter skatt uppgick till -194 MSEK (-251)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -2,7 SEK (-3,9)

Januari-december 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 2 989 MSEK (2 394)
  • Resultat före skatt uppgick till -466 MSEK (407)
  • Resultat efter skatt uppgick till -435 MSEK (585)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -6,6 SEK (14,3)

Resultatet om -194 MSEK i fjärde kvartalet har påverkats av omstruktureringskostnader om -48 MSEK
Ett flerårigt avtal tecknades för AHTS-fartyget Vidar Viking med ryska Sakhalin
Energy för tjänster inom bland annat isbrytning
Nyemission om cirka 555 MSEK genomförd
Förvärvet av SBS Marine genomfört
Henning E. Jensen ersatte Rolf Skaarberg som Koncernchef
Heléne Mellquist anställd som Finansdirektör
TransViking bytte den 1 januari 2012 namn till Viking Supply Ships
Leverans av AHTS-fartyget Brage Viking i januari 2012
Arbetet med att dela upp koncernen i två konkurrenskraftiga delar fortgår
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2011

Året som gått har inneburit stor förändring inom TransAtlantic. Världsekonomin har varit orolig vilket också avspeglats i de turbulenta marknader TransAtlantic verkar på, med en skärpt konkurrens som lett till ett otillfredsställande resultat för 2011. Resultatet för det fjärde kvartalet uppgår till -194 MSEK (-251) varav -48 MSEK utgörs av omstruktureringskostnader. För helåret uppgår resultatet till -435 MSEK (585) varav -194 MSEK utgörs av omstruktureringskostnader och förvärvseffekter. Inom Industrial Shipping har marknaden varit präglad av svaga volymer på grund av en låg efterfrågan samt ett överutbud på tonnage och där det operativa resultatet har påverkats negativt av förvärvet av Österströms med -48 MSEK. Offshoremarknaden har å andra sidan inte i samma grad varit påverkad av den generella ekonomiska lågkonjunkturen men har upplevt en hög volatilitet med tidvis höga rater, samtidigt har vi gjort omfattande satsningar på ny organisation och nya fartyg.

För Industrial Shipping var detta ett år med omfattande omstruktureringar. Två linjer stängdes ner i slutet av året. På grund av den dåliga marknadssituationen har låga fraktrater och volymer orsakat att vi fått överskott på tonnage som vi successivt reducerat under 2011 och fortsätter med 2012. Vi förhandlar också ner en del av raterna på de inbefraktade fartygen kombinerat med en mer fokuserad marknadsstrategi, vilket bildar en bas för en bättre lönsamhet 2012 och framåt.

I slutet av året genomförde koncernen en nyemission om cirka 555 MSEK med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Samtidigt refinansierade Viking Supply Ships sina befintliga lån avseende isbrytarna Tor Viking II,

Balder Viking och Vidar Viking genom ett nytt lån på 675 MNOK. Emissionen stärkte koncernens finansiella ställning.

Koncernen har under året genomfört tre förvärv. Under första halvåret förvärvades Arctic Ice Management och rederi- och logistikföretaget Österströms. Det senare utökar Industrial Shippings verksamhet inom småbulk samt ger affärsområdet en bättre möjlighet att erbjuda kunderna ett bredare logistikkoncept. Under andra halvåret förvärvades offshorebolaget SBS Marine. SBS Marine är ett brittiskt offshorerederi baserat i Aberdeen som opererar en flotta om sex Platform Supply Vessels.

Industral Shipping är en central aktör i Östersjön för basindustrin i norra Europa och totalt opererade affärsområdet vid årsskiftet 48 fartyg varav 11 ägda. Affärsområdet tecknade i oktober ett nytt längre avtal med FNsteel och Nordkalk och ett nytt trafiksystem, TransBothnia Line, startades upp.

Viking Supply Ships expanderar och bygger vidare på sin betydelsefulla kompetens inom operationer i hårda väderförhållanden och arktiska farvatten. Under året togs leverans av två nya fartyg, Njord Viking och Magne Viking. Avtal tecknades med estniska sjöfartsmyndigheten om isbrytning för 2012 samt ett långsiktigt avtal med Sakhalin Energy. Det senare är villkorat av godkännande från TransAtlantics styrelse och berörda banker.

Vi bedömer att resultatet för första kvartalet 2012 blir fortsatt svagt men kommer att förbättras från och med andra kvartalet. Vi ser spännande affärsmöjligheter inom offshore och har som ambition att expandera denna verksamhet under 2012. Inom Industrial Shipping fortsätter vi arbetet med att förbättra vår marknadsposition och göra ytterligare effektiviseringar för att nå vår målsättning om lönsamhet. Det under 2011 påbörjade arbetet med att dela koncernen i två fristående och konkurrenskraftiga enheter fortsätter.

Göteborg den 28 februari 2012

Henning E. Jensen

Telefonkonferens
Med anledning av bokslutskommunikén kommer en telefonkonferens att hållas tisdagen den 28 februari 2012 kl. 09.30 med TransAtlantics VD Henning Jensen och Finansdirektör Heléne Mellquist.
För ytterligare information, se hemsidan www.rabt.se.

För deltagande i telefonkonferensen, vänligen ring:

Telefonnummer 0047 21 00 21 25 + kod 810930

Bokslutskommunikén återfinns i sin helhet på bolagets hemsida, www.rabt.se

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Fartygsflottan består av sammanlagt 62 fartyg och bolaget har cirka 850 anställda. Omsättningen för 2011 uppgick till MSEK 2 989. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i fem divisioner; Bulk, Container, RoRo Baltica Short Sea Bulk och Integrated Logistics. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 februari 2012 kl.08.30