TransAtlantic tecknar kontrakt med Shell för ett av sina arktiska offshorefartyg

TransAtlantic har tecknat ett kontrakt med det amerikanska oljebolaget Shell för ett av AHTS-/Isbrytarfartygen, Tor Viking. Kontraktet sträcker sig över en tvåårsperiod med början 2010 och med option på ytterligare ett år. Kontraktet börjar gälla från maj 2010.

Tor Viking kommer att chartras för arktisk offshoreverksamhet i havet utanför Alaska, och ingå i den verksamhet som Shell Offshore Inc bygger upp där.

- "Detta är mycket positivt och bekräftar vår ställning som ett ledande rederi inom artisk offshore. Tor Viking arbetade för Shell i Alaska redan 2007 och vi är glada för det förnyade förtroendet. Kontraktet innebär också en bättre balans i intjäningen för affärsområde Offshore/Icebreaking", säger CEO Stefan Eliasson i en kommentar.

I avtalet ingår en klausul som ger Shell rätt att bryta avtalet om inte bolaget har får alla godkännande för prospekteringen som krävs.  Vid ett eventuellt avtalsbrott erhåller TransAtlantic en viss ekonomisk kompensation.

TransAtlantic erbjuder genom sitt affärsområde en integrerad offshoreservice - Ice Management - vilket innebär ett system för att säkerställa att operationer kan genomföras effektivare, säkrare och miljövänligare utan minimal påverkan av is.

För ytterligare information kontakta CEO Stefan Eliasson, 0304 - 67 47 00