VIKING SUPPLY SHIPS AB (PUBL) DELÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2017

Delårsrapport

Andra kvartalet 2017

• Nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick till 81 MSEK (217)
  • Resultat före kapitalkostnader för kvarvarande verksamhet, EBITDA, uppgick till -45 MSEK (62)
  • Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till -99 MSEK (-128)
  • Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet per aktie uppgick till -0,23 SEK (-0,72)

Januari – juni 2017

• Nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick till 171 MSEK (450)
  • Resultat före kapitalkostnader för kvarvarande verksamhet, EBITDA, uppgick till -106 MSEK (126)
  • Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till -101 MSEK (-168)
  • Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet per aktie uppgick till -0,25 SEK (-0,95)

Viktiga händelser under det andra kvartalet 2017

• EBITDA för det andra kvartalet för kvarvarande verksamhet uppgick till -45 MSEK (62).
  • De genomsnittliga dagsraterna under det andra kvartalet 2017 uppgick till 22 000 USD (51 400) för AHTSfartygen, och 0 USD (0) för PSV-fartygen. Genomsnittlig utnyttjandegrad under det andra kvartalet 2017 uppgick till 40 % (68) för AHTS-fartygen, och 0 % (0) för PSV-fartygen.
  • Kort efter utgången av det andra kvartalet var omflaggningen av samtliga fartyg till NOR-flagg genomförd. Koncernens samtliga AHTS-fartyg seglar nu under NOR-flagg. Tack vare en mycket positiv dialog med de fackliga representanterna har koncernen kunnat behålla nästan alla ombordanställda. Som tidigare meddelats innebär beslutet ett ytterligare steg mot att strömlinjeforma organisationen och reducera koncernens operativa kostnader, samtidigt det understryker koncernens inriktning på offshoremarknaden där det råder svåra väderförhållanden och särskilt på den norska kontinentalsockeln.

Viktiga händelser efter det andra kvartalet 2017

• I början av juli 2017 omflaggades Balder- och Vidar Viking till NOR-flagg.

Press och analytikerkonferens

Med anledning av publiceringen av delårsrapporten hålls en telefonkonferens fredagen den 4 augusti klockan 10:00.

Telefon: +46 (0) 8 50520424

Lösen: Viking Q2

Vänligen ring in 5-10 minuter innan samtalet börjar.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Ulrik Hegelund, CFO, tfn +45 41 77 83 97, e-mail ulrik.hegelund@vikingsupply.com

Morten G. Aggvin, IR & Treasury Director tfn +47 41 04 71 25, e-mail mga@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB (publ) är moderbolag I en svensk rederikoncern med säte i Göteborg. Koncernen bedriver verksamhet i fyra segment: Anchor Handling Tug Supply Ships (AHTS), Platform Supply Vessels (PSV), Services och Ship Management. Verksamheten är fokuserad på offshore och isbrytning främst inom arktiska och subarktiska områden. Koncernen har ca 400 anställda och omsättningen för 2016 uppgick till 760 MSEK. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ Stockholm, segment Small Cap. För ytterligare information, vänligen besök: www.vikingsupply.com

Denna information är sådan information som Viking Supply Ships AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 augusti 2017 kl. 08:30 CET.