Viking Telecom levererar system för SMS i det fasta nätet,via Comverse, till KPN Telecom Viking Telecom har via sin partner Comverse, levererat system för SMS i det fasta telenätet till Nederländernas största teleoperatör, KPN Telecom. KPN har i dagarna offentliggjort att man valt Comverse's lösning för att kunna erbjuda sina kunder SMS i det fasta nätet. Comverse har i sin tur valt att samarbeta med Viking Telecom för att ge KPN en helhetslösning. Lösningen ger bland annat KPN's kunder full interkonnektivitet att skicka SMS i det fasta nätet och till och från de mobila näten. - KPN's lansering innebär ett viktigt genombrott för SMS i det fasta nätet och vi hoppas att marknaden under 2003 kommer att ta ordentlig fart. Tillsammans med våra partners är vi delaktiga de flesta pågående upphandlingarna världen över och vi ser en marknad med mycket stor potential, säger Carl Schneider VD Viking Telecom AB. - Mobiloperatörerna har länge åtnjutit lavinartade ökningar av SMS- trafiken i sina nät och SMS är idag den mest populära och framgångsrika applikationen. Comverse marknadsför en lösning som är framtagen för att även ge de fasta näten möjlighet att ta del av SMS marknaden. Vi ser KPN's utveckling av SMS i fasta nätet som ett strategisk drag och ett bra exempel på nya vägar för teleoperatörerna att öka antalet nöjda kunder och intäkter, säger Carmel Sofer, VD Comverse Europe. SMS-tjänster (Short Message Service) har nu börjat lanseras i det fasta telenätet över hela världen. Viking Telecom är en helhetsleverantör med både terminaler och serverplattform i produktportföljen. Viking Telecoms serverplattform, FMG, är ett flexibelt nav som knyter ihop SMS i de fasta och mobila näten. Viking Telecoms SMSit Phone är en kombinerad telefon och SMS-terminal. Produkten är tack vare tangentbord och en tydlig display mycket användarvänlig och ansluts enkelt till det vanliga telefonjacket. KPN är den marknadsledande teleoperatören i Holland, i både fasta och mobila nätet. KPN levererar telefoni och data/IP-tjänster över fasta nätet i Nederländerna och Västeuropa samt mobila tjänster i Nederländerna. Genom E-Plus i Tyskland och BASE i Belgien är KPN den tredje största mobiloperatören på dessa marknader. För mer information - www.kpn.com. Comverse (en del av Comverse Technology, Inc, publ. NASDAQ) är en världsledande leverantör av mjukvara och system som möjliggör nätverksbaserade kommunikationstjänster i både fasta och mobila nät. Över 400 operatörer i 100 länder har installerat Comverse lösningar för SMS-tjänster, unified messaging- tjänster (röst, fax och epost till samma box), MMS-tjänster med flera. För mer information - www.comverse.com. Viking Telecom (publ.) koncernen utvecklar och marknadsför accessprodukter för befintliga och framtida kommunikationsnät inom affärsområdena Telecom och Microwave. Bolaget har sitt säte i Göteborg och aktiva dotterbolag i Sverige, Portugal och Hong Kong samt ett hälftenägt samriskbolag i Norge. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista, under listnamnet VIKT. För mer information - www.viking-telecom.com För ytterligare information kontakta: Carl Schneider VD Viking Telecom AB Telecom AB Tel: 031-720 69 01, mobil: 0739-20 69 01 Per A Silfveroxel Vice VD Marknad- och försäljning Viking Tel: 031-720 69 56, mobil: 0736-82 69 56 E-post: carl.schneider@viking-telecom.com E-post: per.silfveroxel@viking-telecom.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/26/20030226BIT00790/wkr0001.pdf