Viking Telecom och AXXESSIT lanserar gemensam länk för trådlös bredbandskommunikation Viking Telecom AB (publ.) och AXXESSIT ASA kommer under första halvåret 2001 att lansera den första produkten i sitt samägda bolag HyLink. Produkten är en radiolänk med bredbandskapacitet för bland annat UMTS- applikationer.Produkten går under benämningen Link 155 och är en s.k STM1- länk. Länken har en maxkapacitet på 155 Mb/s och är speciellt framtagen för kommunikation i UMTS- applikationer; tredje generationens mobiltelefoni. - Tack vare Link155's flexibla tekniska lösning kommer produkten att vara mycket konkurrenskraftig, säger Carl Schneider, VD på Viking Telecom AB. Syftet med att sammanföra de två bolagens kompetens inom området var att snabbt utveckla en mycket konkurrenskraftig lösning för trådlös bredbandskommunikation. Bolaget samarbetar även genom ett distributionsavtal för produkten AXX155, en IAD-enhet (Integrated Access Device) för röst, bild och data designad för nästa generations kommunikationsnät där både kretskopplad- och pakettrafik samexisterar via ett optisk gränssnitt, typ STM-1. Både Viking Telecom och AXXESSIT kommer att sälja produkterna under sina respektive varumärken. - Samarbetet mellan AXXESSIT och Viking Telecom fungerar mycket bra och bägge bolagen har mycket att tjäna på samarbetet. Vi ligger väl framme i tidsplanerna och ser med spänning fram emot releasen av Link155, säger Erik Nanseth, VD på AXXESSIT. HyLink är ett Joint Venture bolag mellan Viking Telecom AB och AXXESSIT ASA där vardera parten äger 50%. Syfte är att tillsammans bygga produkter för trådlöst bredband och skapa en gemensam produktportfölj bestående av digitala mikrovågslänkar för tele- och datakommunikation för lansering under första halvåret 2001. Viking Telecom (publ.) koncernen utvecklar och marknadsför accessprodukter för befintliga och framtida kommunikationsnät. Viking Telecom tillhör de ledande leverantörerna av routers för rösttelefoni. Produktportföljen breddas nu med nya accessprodukter för bredband. Under 1999 ökade bolagets nettoomsättning med 84 % till 184 MSEK och rörelseresultatet före goodwillavskrivningar uppgick till 8,2 MSEK. Bolaget har idag ca 75 anställda, med säte i Göteborg och dotterbolag i Belgien och Portugal, samt det hälftenägda samriskföretaget HyLink AS i Norge. Bolaget introducerades på OM Stockholmsbörsens O-lista den 30 Maj 2000, under listnamnet VIKT. AXXESSIT ASA utvecklar, producerar och marknadsför accessprodukter för bredbandsapplikationer (IADs). Företaget köptes ut från Alcatel av ledning, anställda samt ledande norska investorer vid årsskiftet 2000. Bolaget har ca 170 anställda och nettoomsättninger för tredje kvartalet 2000 var 215 MNKR. AXXESSIT har sitt säte i Oslo och Halden, Norge. För ytterligare information kontakta: Carl Schneider VD Viking Telecom AB Tel 031-720 69 01, mobil 0739-20 69 01 Epost carl.schneider@viking-telecom.com Internet: www.viking-telecom.com Erik Nanseth VD AXXESSIT ASA Tel +47 22 63 82 54 Epost: erik.nanseth@axxessit.no Internet: www.axxessit.no ------------------------------------------------------------ This information was brought to you by BIT http://www.bit.se The following files are available for download: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/18/20001018BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/18/20001018BIT00430/bit0002.pdf