”Omprissättning” av bolån bakom Swedbanks starka resultat 2011

Enligt Swedbanks bokslutskommuniké idag ökade räntenettot (skillnad mellan in och utlåningsränta) under 2011 med över 2,3 miljarder kronor – en ökning med 22%. Ökningen förklaras inte av ökad omsättning utan som Swedbank skriver ”framförallt som en effekt av högre allmänt ränteläge och omprissättning av bolån”.

- Det är bra att Swedbank är så öppna med att det goda resultat man gör 2011 beror på ökade vinster från bolån. Men det är i grunden oacceptabelt att detta sker utan att regeringen reagerar, säger Daniel Liljeberg, chefekonom på Villaägarnas Riksförbund.

Swedbanks utlåning till hushåll ökade under 2011 med 3 procent och till företag med 1 procent. Samtidigt ökade räntenettot från 10,1 miljarder till 12,3 miljarder vilket motsvarar 22 procent. Därmed har vinsterna på bolån och lån till företag kunnat öka massivt medan personalkostnaderna endast ökat med endast 2 procent. Att det är bolånen och inte företagsutlåningen som bidrar till det förbättrade resultatet framgår också av Swedbanks kommuniké.

- Villaägarna kräver återigen att regeringen agerar med konkreta åtgärder mot bankernas agerande snarare än upprepar muntligt missnöje mot bankernas prissättning. Man kan ställa hårdare krav på hur bankerna redovisar sina bolånemarginaler för kunderna och man kan använda sig av det statliga ägandet i SBAB och Nordea för åstadkomma bättre konkurrens, säger Daniel Liljeberg.

Daniel Liljberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99
Henrik Fahlgren, presskontakt, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 322 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.