Virtual Genetics får order i Italien och startar dotterbolag

Virtual Genetics får order i Italien och startar dotterbolag Virtual Genetics har fått sin första kommersiella order i Italien värd 2 MSEK. Ordern gäller produkten Virtual Adapt, vilken används för informationssökning i stora textdatabaser. Företaget startar även ett helägt dotterbolag med säte i Milano. Virtual Genetics helägda dotterbolag, Search & Find Technologies, har fått sin första kommersiella order i Italien. Ordern har tagits i konkurrens med etablerade konkurrenter och gäller leverans av Virtual Adapt till en italiensk Information Provider. Ordervärdet är totalt 2 MSEK och är ett genombrott för företagets teknologi att hantera stora informationsmängder. - Virtual Genetics dotterbolag tar genom denna order ett kliv in på en ny betydande marknad inom Internet och Intranet. Vi startar därför även ett Italienskt dotterbolag med bas i Milano för att finnas nära våra kunder och den Europeiska marknaden, säger Göran Häss, VD Virtual Genetics. För ytterligare information: Göran Häss, VD Virtual Genetics, tel. 08-508 84 400 (direkt tel. 08-508 84 417) Nordiska Fondkommission AB anger aktuella köp- och säljkurser för bolagets aktier: www.nordiska.com Virtual Genetics AB utvecklar högteknologiska lösningar inom området för bioinformatik. Företaget bildades 1997 och arbetar med teknik som väsentligt förenklar analysen av stora informationsmängder inom främst läkemedelsutveckling och medicinsk informationssökning. Virtual Genetics avser att under hösten 2000 ansöka om notering på Stockholms Fondbörs O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00140/bit0002.pdf