Uppgörelse gällande Visas interchange-avgifter för bankkort hjälper SEPA

Bryssel den 26 april, 2010 – Visa Europe välkomnar Europeiska kommissionens beslut om att acceptera Visas föreslagna åtaganden gällande multilaterala interchange-avgifter (MIF) för interregionala bankkortstransaktioner inom EES. Visa Europe välkomnar också Europeiska kommissionens förslag om att avsluta de rättsliga åtgärderna kring interchange-avgifterna för bankkortstransaktioner.

Inom ramen för det överenskomna avtalet inför Visa Europe ett tak, grundat på ett vägt medelvärde av interregionala MIF, för bankkortstransaktioner på 20 baspunkter (0,2 %) i fyra år. Samma avgiftstak kommer att tillämpas för inhemska bankkortstransaktioner, vilka automatiskt fick den interregionala avgiften fram till den 10 mars 2009. I många länder blir dock effekten väldigt liten på grund av att de har sina egna regler för att beräkna inhemska interchange-avgifter alternativt att antalet bankkortstransaktioner är få. ¬ Den föreslagna överenskommelsen kring interchange-avgifterna för bankkortstransaktioner är ett viktigt steg, dels för införandet av SEPA och dels i det pågående arbetet att minska de ineffektiva kontanttransaktionerna i Europa. Överenskommelsen ger en välbehövlig legal säkerhet. Vidare tillhandahåller den en process för en översyn av den genomsnittliga avgiften på 0,2 procent om ytterligare information om kostnaden för olika typer av betalningar, inklusive kontanter, blir tillgänglig. Jag är nöjd att överenskommelsen innebär att en lämplig metod för att beräkna kostnaden för kontanter, som kan appliceras både på inhemska och gränsöverskridande transaktioner, tas fram. Genom sina åtaganden har Visa Europe agerat efter konsumenternas, handelns och medlemsbankernas bästa intressen. Visa Europe har alltid sett till att våra bankkort ger stora fördelar för både konsumenter och handlare, säger Peter Ayliffe, President och CEO på Visa Europe. Taket för Visa Europes MIF för bankkortstransaktioner i överenskommelsen är beräknat på det så kallade ”merchant indifference”-testet, som utvecklats i nyare ekonomisk litteratur. Kommissionen har räknat fram taket för bankkortstransaktioner för EES-området genom att ta genomsnittet från två centralbanksstudier, genomförda i Nederländerna (2005) och Sverige (2007), som har mätt kostnaden för kontanter och kortbetalningar i respektive land. Eftersom den information som kommissionen baserar sina beräkningar på inte är komplett utan saknar en del viktiga kostnadskategorier, kan taket på 0,2 procent komma att revideras när mer information blir tillgänglig. Europeiska kommissionen har redan beslutat om att genomföra en paneuropeisk undersökning om kostnaderna för olika betalningsmetoder. Visa Europe har delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter vad det gäller den här typen av studier till kommissionen. Vidare har Visa Europe gett kommissionen en detaljerad lista innehållande ett antal punkter (se bilaga nedan) som bör övervägas i genomförandet av studier av det här slaget. Inom ramen för den föreslagna överenskommelsen kommer Visa Europe fortsättningsvis att konsulteras gällande kommissionens metod. Visa Europe ser fram emot att arbeta nära kommissionen inom detta område. Den föreslagna överenskommelsen visar tydligt på vikten av att skapa en gemensam metod som kan användas av konkurrensmyndigheten inom SEPA-området för att beräkna MIF för bankkortstransaktioner inom den lokala jurisdiktionen. Överenskommelsen lägger också grunden för spelreglerna för de fyra tillgängliga systemen för bankkorttransaktioner i Europa. Den föreslagna överenskommelsen gäller endast MIF för bankkortstransaktioner och påverkar inte kredittransaktioner. Användandet av det så kallade ”merchant indifference”-testet för kredittransaktioner är betydligt mer komplicerat i de fall då kontanter inte är ett realistiskt alternativ till krediter. Visa Europe och den Europeiska kommissionen kommer att fortsätta de pågående diskussionerna kring dessa komplexa ämnen de kommande månaderna med målsättningen att nå en överenskommelse. I väntan på resultatet från dessa diskussioner kommer Visa Europes MIF för interregionala kredittransaktioner att vara oförändrade. Bilaga: Principles Visa Europe considers must be addressed in any cost of cash study by the European Commission The methodology should: 1. Seek to measure the costs that merchants would incur if they used cash to handle the same transactions that are typical of cards. 2. Do not estimate the costs of cash for merchants who do not use cards. 3. Seek to measure the costs that merchants incur in using cash to handle the average Visa Europe cross-border transaction. 4. Obtain information from merchants in a representative sample of European countries, including those which collectively account for the majority of Visa cross-border card use. 5. Focus on merchants from industries or sectors that handle a lot of cross-border card transactions. Assign greater weight to data from merchants in those industries or sectors that represent a larger proportion of total cross-border card transactions. 6. Measure the amount of time that it takes to process a cash transaction of the same value as the average Visa Europe card transaction within each country. 7. Measurements of transaction time should exclude any portion of the time dedicated to productive activities such as packing goods, or marketing other goods or services. 8. Estimate merchant costs through a series of questionnaires or interviews that solicit information concerning the resources, including staff time, that merchants dedicate to processing payments by cash and card. The methodology should not rely on merchants to report estimates of their own costs. 9. Derive independent estimates of the costs to merchants of the resources identified. Examples include average wages, and the costs of relevant payment processing equipment. 10. Estimate the relationship between merchant costs and transaction size. 11. Do not disclose to merchants the intended use of the results to calculate interchange fees, and do not reveal the identities of the interested parties: the European Commission and Visa Europe. 12. Estimate the fees that merchants pay banks for handling cash. 13. Estimate a reasonable and competitive margin for acquirer services, based on information from the countries in Europe that have the most competitive acquiring markets. 14. Estimate separately the costs of using cash for card transactions where the cardholder is not present. The costs of using cash should be estimated for the provision of the same service quality as associated with cardholder-not-present card transactions. 15. Compare charge-backs on card transactions to the costs that merchants incur refunding comparable cash transactions. 16. Provide Visa Europe access to all data gathered for the purpose of estimating merchant indifference. 17. Provide VISA Europe all calculations performed in deriving merchant indifference estimates from the data gathered.