Vision Park tecknar exportavtal med Electronic Arts - världens ledande spelförläggare O-listenoterade Vision Park har tecknat distributionsavtal med Electronic Arts avseende internationell lansering av det nya egenutvecklade spelet Globetrotter*. Den förväntade initialförsäljningen i Europa under 2000/2001, väntas bidra med en vinst på sammanlagt 11 MSEK. Distributionsavtalet innebär att Vision Park står som förläggare och Electronic Arts tillhandahåller sina distributionskanaler ute i Europa. Vision Park erhåller huvuddelen av intäkterna från försäljningen till återförsäljarna. Först kommer de engelska, tyska och franska versionerna lanseras. Sedan ska Globetrotter lanseras på ytterligare marknader i ett flertal andra språkversioner. Lanseringarna kommer att ske under sista kvartalet 2000 samt under 2001. - För första gången förlägger vi våra egna spel internationellt, vilket ger oss större inflytande över de lokaliserade versionerna och bättre intäktsmarginaler. Att sälja Globetrotter utanför Skandinavien ger oss viktiga hävstångseffekter eftersom produkten redan är lönsam genom initialförsäljningen i Skandinavien. Electronic Arts kan, genom sin ledande ställning, ge Globetrotter bästa möjliga marknadsföringsstöd, säger Vision Parks VD Thomas Brühl. -- Rese-management genren är en bevisad stark nisch inom e-underhållning som kan adapteras till ett stort antal marknader internationellt. Vision Parks nya koncept - Globetrotter har alla kvalitéer som krävs för att kunna bli en Hit och våra förväntningar på spelet är höga, säger David Gardner VD Electronic Arts Europe. För mer information kontakta Thomas Brühl, VD, tel: 08-545 89 200 Ann Charlotte Svensson, Investor Relations-ansvarig, tel: 0706-87 00 87 *Globetrotter är en internationell "rese-management" produkt med ett avancerat 3D-gränssnitt och en helt ny spelmotor. Utöver själva frågesport-delen, som är känt från spel som You don't know Jack, Where in the World is Carmen San Diego, BackPacker och Trivial Pursuit, innehåller Globetrotter också ett modernt gameplay. Vision Park har ansökt om varumärkesregistrering för namnet "Globetrotter" för samtliga europeiska marknader. Eftersom ansökningarna ännu inte slutgiltigt behandlats, kan det inte uteslutas att produkten, på enskilda marknader, kan komma att marknadsföras under annat namn än Globetrotter. Vision Park är innehållsleverantör av e-underhållning inom områdena; online-underhållning, spel och företags-underhållning. Dessutom förlägger bolaget e-underhållning från externa Publishers och utvecklingsbolag. Utvecklingen sker av team i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Sälj- och marknadsbolag finns i Oslo, Stockholm och Köpenhamn. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens O-aktielista och sysselsätter idag cirka 100 personer. www.visionpark.com Electronic Arts (Nasdaq: ERTS), headquartered in Redwood City, California, is the world's leading interactive entertainment software company. Founded in 1982, Electronic Arts (EA) posted revenues of more than $1.4 billion for fiscal 2000. The company develops, publishes and distributes software worldwide for the Internet, personal computers and video game systems. Electronic Arts markets its products under three brand names: EA SPORTSTM, EA GAMESTM and EA.COMSM. www.ea.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00560/bit0002.pdf