Vision Parks nya spel, Extreme Sports, lanseras worldwide

Vision Parks nya spel, Extreme Sports, lanseras worldwide Vision Parks spel Extreme Sports* kommer att lanseras i USA, Europa och Japan av Sega och Infogrames med start i oktober 2000. Spelet har utvecklats av Vision Parks norska utvecklingsstudio Innerloop Studios. Dotterbolaget Innerloop Studios tecknade tidigare i år avtal med den japanska spelgiganten Sega för distribution av Extreme Sports i Europa och Asien, samt med franska Infogrames avseende distribution i USA och Canada. Dreamcast-versionen kommer att finnas i butiker i Europa i slutet av oktober. Den amerikanska och japanska lanseringen kommer att ske senare i år. Avtalet ger Vision Park royalty per såld enhet som initialt kommer att räknas av mot det förskott som Innerloop erhållit före bolaget förvärvades av Vision Park. Det innebär att intäkter från försäljning av Extreme Sports kommer till Vision Park från och med första kvartalet år 2001 då förskottet återbetalats. - Vi fick genom förvärvet av Innerloop tillgång till en internationell titel med stor potential. Sportgenren kräver inga språkliga eller kulturella anpassningar och konceptet fungerar på global basis, säger Thomas Brühl, VD för Vision Park. Spelet har en avancerad landskapsteknologi som tekniskt tillhör de mest avancerade på marknaden. Innerloops första lanserade produkt JSF har hittills sålts i cirka 700 000 exemplar världen över. All utveckling i Innerloop Studios inriktas på produkter för global lansering. - Vi är mycket glada att få tillgång till Segas och Infogrames omfattande marknadskanaler för distribution av vår nya titel Extreme Sports. Förhoppningen är att Extreme Sports ska mottas lika väl som vår nuvarande storsäljare JSF, säger Henning Rokling, Adm. Dir Innerloop. För mer information kontakta: Thomas Brühl, VD Vision Park, tel: 08-545 89 200 Henning Rokling, Adm. Dir. Innerloop, tel:+47 90 53 46 64 Ann Charlotte Svensson, Investor Relations Manager, tel: 0706-87 00 87 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/10/20001010BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/10/20001010BIT00260/bit0002.pdf