Oliver och Joel från Lund vann Gymnasie-SM

I helgen var det Gymnasie-SM. Vinnare i kategorin Servering blev Oliver Jacobsson och Joel Johansson från gymnasieskolan Vipan i Lund. Nu har de chansen att få tävla i Nordiska mästerskapen i Finland 2017.

– Jag är grymt imponerad av alla insatser från de tävlande! Oliver och Joel hade tuff konkurrens från de andra fem finallagen i sin tävlingskategori, säger Visitas utbildnings- och HR-chef Peter Thomelius.

Fyra kategorier
Gymnasie-SM är Sveriges äldsta och mest prestigefulla tävling för gymnasister i årskurs 3 på Hotell- och turism- och Restaurang- och livsmedelsprogrammen. Tävlande från hela landet gör upp om segern i fyra olika kategorier: Kök, Servering, Turism och Hotell.

– Det här är framtidens stjärnor inom besöksnäringen. Tack vare de kunskaper de får genom sina utbildningar blir de ett värdefullt tillskott till en näring där det finns gott om jobb, fortsätter Peter Thomelius.

Stort rekryteringsbehov
Visita räknar med att besöksnäringen kommer behöva göra 40 000-50 000 rekryteringar per år fram till år 2023. Under samma tid kommer det skapas ungefär 5 000 nya jobb per är i näringen.

– De som går Hotell- och turism- eller Restaurang- och livsmedelsprogrammen är närmast garanterade jobb efter utbildningen. Och för oss i branschen är dessa elever oerhört värdefulla. Därför är det viktigt för oss att bidra till att göra yrkesutbildningen både håller hög kvalitet och är attraktiv och rolig, berättar Peter Thomelius.

– Olivers och Joels insatser går inte obemärkta förbi. De kommer nu bli förebilder för nya tävlande lag i nästa Gymnasie-SM. Själv ser jag redan fram emot nästa år, avslutar Peter Thomelius.

Stina Bengtsson, pressekreterare, Visita
T 46 8 762 74 00
D 46 8 762 74 68
E s.bengtsson@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 000 medlemsföretag med sammanlagt 6 200 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.