Sensationell lungtransplantation innebär genombrott för det svenska biotechföretaget Vitrolife

Sensationell lungtransplantation innebär Genombrott för det svenska biotechföretaget Vitrolife Ett historiskt genombrott inom transplantationskirurgin utfördes under fredagen av Professor Stig Steen, på Universitetssjukhuset i Lund. Detta kunde ske med hjälp av det svenska företaget Vitrolifes nya transplantationsprodukt utvecklad av Professor Steen i samarbete med Vitrolife. "Tidigare har endast ett 30-tal lungtransplantationer per år kunnat genomföras i Sverige. Genom denna nya produkt kommer antalet lungtransplantationer att kunna öka dramatiskt" menar Professor Stig Steen vid transplantationsenheten Universitetssjukhuset i Lund. Transplantationen har kunnat ske med hjälp av en unik lungevalueringsprodukt. Produkten möjliggör noggrann undersökning av lungans funktion innan transplantationen sker. UNIK TRANSPLANTATION FRÅN HJÄRTDÖD DONATOR Professor Stig Steen och hans team vid Lunds Universitetssjukhus gjorde det historiska genombrottet i fredags. Genom att transplantera en lunga från en hjärtdöd donator istället för en hjärndöd donator, den enda tidigare möjligheten, kommer ett mycket stort antal patienter världen över att få ett nytt liv. VÄRLDSLEDANDE PRODUKT - "Vi är stolta över att ha medverkat till denna medicinska världsnyhet. Vitrolifes unika lungevalueringsprodukt förväntas bli världsledande med en mycket stor försäljningspotential. Vitrolifes målmedvetna satsning på forskning och utveckling inom transplantation ger nu utdelning", säger Vitrolifes VD, Dr. Peter Svalander. För ytterligare information: VD, Dr. Peter Svalander, tel: 031 7218001 alt 0708 228001 e-mail: psvalander@vitrolife.com Affärsområdeschef Transplantation, Vice VD, Dr. Magnus Nilsson, tel: 031 7218061 alt 0708 228061, e-mail: mnilsson@vitrolife.com Informationschef Urban Paulsson, tel: 031 7218015 alt 0708 228015 e-mail: upaulsson@vitrolife.com Se även www.newsonline.se/vitrolife Vitrolife är Sveriges ledande bioteknikbolag inom utveckling, produktion och försäljning av näringslösningar för provrörsbefruktning, cellterapi och organtransplantation. Vitrolife marknadsför sina produkter i över 65 länder och är världsledande inom området provrörsbefruktning (IVF). För ytterligare information www.vitrolife.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/08/20001008BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/08/20001008BIT00010/bit0002.pdf

Vitrolife är en internationellt verksam medicinteknisk koncern. Vitrolife utvecklar, producerar och marknadsför produkter för fertilitetsbehandling. Vitrolife har cirka 390 anställda och bolagets produkter säljs på cirka 110 marknader. Huvudkontoret ligger i Göteborg och ytterligare kontor finns i Australien, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Japan, Kina, Storbritannien, Tyskland och USA. Vitrolife-aktien är noterad på NASDAQ Stockholm.