Nokia dominerar men Sony Ericsson R600 en bubblare hos Vodafone

Nokia dominerar men Sony Ericsson R600 en bubblare hos Vodafone Nokias båda bästsäljare 3310 och 3410 håller tätplatserna i försäljningslistan hos Vodafone under juni. Men på tredje plats utmanar Sony Ericssons GPRS-telefon R600 och av de två högst placerade telefonerna med GPRS-funktion är båda från Sony Ericsson. - R600 är vår tredje mest sålda mobiltelefon överhuvudtaget och T65 är vår femte mest sålda under perioden. Det är tydligt att allt fler upptäcker fördelarna med GPRS, sju av tio telefoner på listan har GPRS- funktion. Dessutom finns det nu renodlade GPRS-tjänster - som Vodafone Notera tillsammans med Chatpen - vilket ytterligare ökar intresset för telefoner med den funktionen, säger Tommy Sundström, vice VD Vodafone i Sverige och ansvarig för Vodafones butikskedja i Sverige. - Nokia dominerar dock försäljningen med sju av tio telefoner på listan. Nokia 3310 ligger fortfarande i topp, men framförallt märks Nokia 3410. Den har sedan förra månaden klättrat från en sjunde till listans andra plats. Fortfarande utmärker sig Nokias stryktåliga 5210 som fjärde mest sålda telefon. Den riktar sig till människor med ett mycket aktivt liv, och försäljningssiffran har säkert en del att göra med att vår- och sommarmånaderna är de månader då vi svenskar har som störst möjligheter att utöva fritidsaktiviteter utomhus, säger Tommy Sundström. Försäljningslista mobiltelefoner juni 2002, Vodafone: Fabrikat Modell Funktion 1. Nokia 3310 2. Nokia 3410 WAP/Java 3. Sony Ericsson R600 GPRS 4. Nokia 5210 WAP 5. Sony Ericsson T65 GPRS 6. Sony Ericsson T68 GPRS/Bluetooth 7. Nokia 6310 GPRS/Bluetooth 8. Nokia 3510 GPRS 9. Nokia 8310 GPRS 10. Nokia 6510 GPRS För mer information kontakta: Vodafone: Tommy Sundström, vice VD Telefon: 0708-33 15 10, e-post: tommy.sundstrom@vodafone.se Johan Holmgren, Informationschef Telefon: 0708-33 14 00, e-post: johan.holmgren@vodafone.se Vodafone representeras i Sverige av Europolitan Holdings AB och dess dotterbolag Vodafone Sverige AB och Vodafone Stores AB. Europolitan Holdings AB är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Majoritetsägare är Vodafone Group Plc som äger 71 procent av aktierna och resterande 29 procent innehas av privata aktieägare, investmentbolag och pensionsfonder. Vodafone är världens största mobila nätverk och finns i 28 länder på fem kontinenter med över 229 miljoner mobilteleanvändare. Våra tjänster effektiviserar företagens verksamheter och gör det enklare och roligare för människor att kommunicera. Läs mer på www.vodafone.se och www.vodafone.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/25/20020625BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/25/20020625BIT00270/wkr0002.pdf