Nu kan Vodafones kunder nå vänner och familj med SMS via det fasta telenätet

Nu kan Vodafones kunder nå vänner och familj med SMS via det fasta telenätet Nu blir det ännu roligare att kommunicera med SMS. Alla telefonanvändare som har en vanlig telefonlinje kan från och med idag ta emot textmeddelanden - SMS - från Vodafone Sveriges mobilkunder. Mottagaren får SMS:et uppläst i luren. Vodafone är först i Sverige med att kunna erbjuda denna lite annorlunda och roliga kommunikationstjänst. Kunderna gör precis som vanligt när de ska skicka SMS till det fasta nätet, men i stället för att fylla i ett mobilnummer skriver man in ett fastnätsnummer med riktnummer när textmeddelandet ska skickas. Mottagaren blir varse om att han eller hon har fått ett SMS genom att fastnätstelefonen ringer, precis på samma sätt som vid ett vanligt inkommande samtal. När man sedan svarar får man lyssna på en datoriserad röst som läser upp textmeddelandet samt berättar vem som har skickat det. - Det här framförallt en rolig och annorlunda tjänst som ger våra kunder ytterligare möjligheter att kommunicera med vänner och familj. Det är mycket underhållande att höra datorrösten läsa upp textmeddelandet och jag gissar att det kommer att skickas både ett och annat grattis-SMS denna väg, till exempel. Men det finns nyttoaspekter också, inte minst kan synskadade på detta sätt ta del av SMS, säger Göran Mannerstråle, kommersiell direktör Konsument på Vodafone Sverige. Tjänsten fungerar för Vodafone Sveriges mobilkunder även när de befinner sig utomlands*. Mobilanvändaren ska inte ange Sveriges landsprefix för att skicka ett SMS hem till det svenska fastnätet, utan skriva in fastnätsnumret exakt på samma sätt som man gör hemma i Sverige. Om mottagaren inte svarar eller telefonlinjen är upptagen när SMS:et ska fram så kommer ytterligare åtta försök att göras för att få fram meddelandet, en gång per timme. Svarar inte mottagaren på något av de nio försöken raderas meddelandet, utan att mottagaren har fått ta del av det. Om mottagaren har en telefonsvarare kommer dock meddelandet att läsas in på den. Avsändaren av SMS:et får ett kvitto när textmeddelandet har kommit fram. För att tjänsten inte ska kunna störa människor på mindre bekväma tider finns tidsbegränsningar när SMS levereras till det fasta nätet. Det kommer att vara möjligt att ta emot fastnäts-SMS mellan 07:00 och 22:00 måndagar till fredagar, och mellan 09:00 och 23:00 lördagar, söndagar och allmänna helgdagar. För textmeddelanden som skickas på andra tider till det fasta nätet kommer leveransförsöken att återupptas under de tider som nätet är öppet för SMS-leveranser. Det är inte tillåtet att skicka anonyma textmeddelanden, de kommer inte att levereras till mottagaren. Priset för att skicka ett SMS till det fasta telenätet kommer att vara precis detsamma som det är att skicka SMS till andra mobiltelefoner. För ytterligare information kontakta: Johan Holmgren, Informationschef Vodafone Sverige Telefon: 0708-33 14 00, e-post: johan.holmgren@vodafone.se Hans-Olof Johansson, PR-ansvarig Vodafone Sverige Telefon: 0709-61 47 23, e-post: hans-olof.johansson@vodafone.se *Under förutsättning att det finns ett roamingavtal med en operatör i landet. För information kring aktuella länder se www.vodafone.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/29/20031029BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/29/20031029BIT00470/wkr0002.pdf