Skapa och skicka personliga vykort direkt från Vodafone live-mobilen

Renässans för vykortet via mobil kommunikation Skapa och skicka personliga vykort direkt från Vodafone live-mobilen De första stegen, solbrännan, jultider, inbjudan till nyårsfesten, förlovningsringen, ketchupfläcken - ja just vad som helst kan utgöra anledning och motiv till ett vykort nu när Vodafone Sverige och Extrafilm lanserar en ny vykortstjänst i Vodafone live! Med den kan Vodafones kunder enkelt skapa och skicka personliga vykort och inbjudningskort direkt från sina kameramobiler. Vykorten levereras till mottagarnas brevlådor med ordinarie postgång. Nu öppnar mobil kommunikation för en renässans för vykortet som kommunikationsmedel och gör det ännu roligare för Vodafones kunder att uttrycka sig i bild och text. Med en Vodafone live-mobil* skapar man enkelt sina egna vykort, julkort eller inbjudningskort och skickar dem till de mottagare man önskar, direkt från mobilen. - Det här är en fantastisk tjänst som kombinerar ett gammalt och utbrett sätt att kommunicera i bilder med den nya mobila teknikens möjligheter att skapa personlig kommunikation i ord och bild. Det är inget nytt beteende som måste läras in utan en naturlig utveckling av ett redan befintligt kommunikationssätt. På ett lustfyllt och enkelt sätt ges våra kunder möjlighet uttrycka sig i bilder utan att mottagarna måste ha något annat än en vanlig brevlåda för att ta emot kommunikationen, säger Göran Mannerstråle, kommersiell direktör Konsument på Vodafone Sverige. Vykortstjänsten i Vodafone live! är mycket enkel att använda. Mobilanvändaren tar bara en bild med sin kameramobil, väljer "Skicka som Vykort" i mobilens meny, skriver in en hälsning och fyller i mottagarens namn och adress. Därefter är det bara att trycka iväg vykortet genom att välja "skicka". Två till tre dagar efteråt levereras det till mottagarens adress. Då har det gått från mobilen som ett MMS (bildmeddelanden med text) över Vodafones mobilnät till Extrafilm som framkallat det som vykort, försett det med porto och levererat det till posten som burit ut det med ordinarie postgång. - Vi tror att vi kommer få se ett mycket bredare användningsområde för vykort nu. Vykorten får en mycket personligare stämpel både för sändaren och mottagaren och finns alltid tillhands på ett eller annat sätt genom mobiltelefonen och mobilanvändarna själva. Nästan vilka tillfällen som helst kan tänkas passa för kommunikation i sådan form - vardagen lika gärna som högtiden, fredagsmiddagen hemma med familjen med morföräldrarna som adressat lika gärna som hälsningar från båtluffen man gör i Grekland, säger Göran Mannerstråle på Vodafone Sverige. Kostnaden för att skicka ett vykort med mobilen kommer under en introduktionsperiod fram till den 7 januari 2004 att vara 15 kronor styck och därefter 20 kronor per styck. Kostnaden registreras och redovisas på mobilanvändarens telefonräkning. Vodafones kunder kan använda vykortstjänsten utomlands via Vodafones omfattande GPRS-nätverk**. Pressbilder En illustration kring hur tjänsten fungerar samt exempel på vykort skickade med mobilen plus ytterligare pressbilder på Vodafone live- mobile Sony Ericsson Z600 finns att hämta på http://www.vodafone.se/433.jsp?smid=3 För ytterligare information kontakta: Göran Mannerstråle, kommersiell direktör Konsument Telefon: 0708-33 18 45, e-post: goran.mannerstrale@vodafone.se Hans-Olof Johansson, PR-ansvarig Telefon:0709-61 47 23, e-post: hans-olof.johansson@vodafone.se *Tjänsten fungerar inledningsvis med Vodafone live-mobilen Sony Ericsson Z600 men kommer framöver att ingå i flera mobilmodeller i Vodafone live! ** Vodafone Sverige har gprs-avtal för roaming i följande länder: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Holland, Irland, Italien, Kina, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Ungern, USA och Österrike. Om Vodafone live! Med Vodafone live! kan användarna fotografera, skicka och ta emot bild- och videomeddelanden, skapa och skicka sina egna Vykort, ladda ner och spela spel, skicka e-post, ladda hem polyfoniska ringsignaler, ta del av de senaste nyheterna, hämta information i färg och bild om allt från sport och väder till bästa restauranger och senaste filmutbud, och naturligtvis, ringa eller ta emot samtal. Vodafone live! säljs i ett paket där kameramobilerna som ingår är förprogrammerade för alla tjänster och färdiga att använda direkt när man går ut ur affären. Tjänsterna nås sedan enkelt genom Vodafone lives egna användargränssnitt direkt från mobiltelefonen. Vid köp av någon av mobilerna som ingår med ett nytt abonnemang eller kontantkort får användaren tillgång till alla tjänster i Vodafone live! automatiskt. Detsamma gäller de som redan har kontantkort eller abonnemang inom Vodafone, de behöver bara komplettera med mobilen för att kunna ta del av tjänsterna i Vodafone live! För närvarande ingår Sony Ericsson Z600, Sharp GX20, Panasonic GD87, Nokia 7650, Nokia 3650, Sony Ericsson T610 och Sharp GX10i i erbjudandet och under hösten 2003 planerar Vodafone Sverige för ännu fler Vodafone live-mobiler från olika mobiltelefontillverkare ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT00350/wkr0002.pdf