Vodafone lanserar globalt kontantkort i sommar

Vodafone lanserar globalt kontantkort i sommar I sommar lanserar Vodafone som första operatör i världen ett globalt kontantkort som gör att användarna slipper teckna särskilda avtal när de vill kunna ringa utomlands. Kortet heter Vodafone PRE-PAID och samtalskostnaderna dras direkt från kortet oavsett om man ringer från Örebro i Sverige eller München i Tyskland. Redan idag finns Vodafone PRE- PAID ute i handeln med samma funktioner som vanliga kontantkort, och från den 15 juli kommer kortet fungera med den globala tjänsten. Vodafone PRE-PAID är Vodafones nya flaggskepp på den svenska kontantkortsmarknaden, och från den 15 juli kommer användarna att kunna ringa utomlands utan att teckna särskilda avtal före sina resor. Under sommaren kommer man exempelvis att kunna ringa i Tyskland, Storbritannien och Norge. Listan med länder där kortet fungerar automatiskt kommer att fyllas på kontinuerligt. - Vi tillhör nu fullt ut världens största mobila nätverk och vår målsättning är att de tjänster vi erbjuder våra kunder ska ha global räckvidd. Vodafone PRE-PAID är en tjänst som ligger helt i linje med vår strategi eftersom kortet erbjuder användarna samma möjligheter både hemma som borta och därmed förenklar deras möjligheter att kommunicera. Vodafone PRE-PAID är ett första led i vårt globala tjänsteutbud och under hösten planerar vi att presentera ytterligare gemensamma tjänster i vårt mobila nätverk, säger Göran Mannerstråle, affärsområdeschef för Konsument på Vodafone i Sverige. Vodafone PRE-PAID är ett kort som har ett heltäckande tjänsteutbud och som är enklare och billigare att använda när man reser utomlands än dagens befintliga kontantkort. Användarna behöver inte inför en utlandsvistelse teckna ett särskilt avtal för att kunna ringa eller skriva textmeddelanden och slipper få utlandssamtalen på särskilda fakturor när resan väl är gjord. Användarna får också full kostnadskontroll när de ringer eftersom samtalen debiteras direkt från kortet. Vodafone PRE-PAID finns nu i handeln och i förlängningen kommer kortet att ersätta Vodafones nuvarande kontantkort Easy och CU. Vodafone PRE-PAID säljs i Vodafones och Ocoms butiker samt i ett stort antal butiker där kontantkort säljs. För mer information kontakta: Vodafone: Göran Mannerstråle, affärsområdeschef, Konsument Telefon: 0708-33 18 45, e-post: goran.mannerstrale@vodafone.se David Erixon, marknadschef, Konsument Telefon: 0709-61 47 77, e-post: david.erixon@vodafone.se Fakta om Vodafone PRE-PAID Vodafone PRE-PAID är ett kontantkort med heltäckande tjänsteutbud och som erbjuder möjlighet till direktdebitering utomlands. Priset på startpaketet för Vodafone PRE-PAID är 350 kronor inklusive moms och det är laddat för samtalstid på 250 kronor. Vid registrering får kunden ytterligare 100 kronor att ringa för. För att kunna använda funktionen för direktdebitering på kortet utomlands krävs att användaren fyller på kortet i Sverige före sin avresa. Priser Sverige inkl moms vardagar 7.00- vardagar 19.00-07.00, 19.00 helger Till fasta nätet samt 5,75 kr 0,65 kr Vodafones nät Till övriga operatörers 5,75 kr 2,75 kr mobilnät Eurovoice 3,00 kr 3,00 kr Medflyttning/vidarekoppling 5,75 kr 0,65 kr Eurofax 5,75 kr 0,65 kr WAP/surf 2,95 kr 0,65 kr SMS 1,50 kr 1,50 kr Startavgift 0,50 kr 0,50 kr Priser roaming Norden och Europa inkl moms Norden*, dygnet Europa**, dygnet runt runt Samtal till Sverige 9,95 kr 13,25 kr Samtal inom semesterlandet 9,95 kr 13,25 kr Till kundtjänst 9,95 kr 13,25 kr SMS 3,50 kr 3,50 kr Ta emot samtal 6,00 kr 6,75 kr*** Saldokontroll Gratis Gratis Laddning Gratis Gratis Samtal till övriga Europa 11,50 kr 17,00 kr Samtal till övriga världen 26,00 kr 32,00 kr Startavgift 1,00 kr 1,00 kr * Norge (fler länder kommer under sommaren) ** Storbritannien, Tyskland (fler länder kommer under sommaren) *** Gäller till Vodafone-operatör i Europa, övriga länder 7 kr Vodafone är världens största mobila nätverk och finns i 28 länder på fem kontinenter med över 200 miljoner mobilteleanvändare. Våra tjänster effektiviserar företagens verksamheter och gör det enklare och roligare för människor att kommunicera. I Sverige representeras Vodafone av Europolitan Holdings AB och dess dotterbolag Vodafone Sverige AB och Vodafone Stores AB. Europolitan Holdings AB är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Majoritetsägare är Vodafone Group Plc som äger 71 procent av aktierna och resterande 29 procent innehas av privata aktieägare, investmentbolag och pensionsfonder. www.vodafone.se och www.vodafone.com. Bilaga 1 Matnyttiga semestertips för den som ska använda mobiltelefonen utomlands i sommar Avgiftsfria telefonnummer Alla operatörer stödjer inte avgiftsfria telefonnummer (toll free numbers). Kontrollera vad som gäller i det aktuella landet. Nödnummer i utlandet Tänk på att nödnummer inte alltid är samma som hemma. Kontrollera innan du reser. Köra bil utomlands? Ska du köra bil i utlandet? Glöm inte ta reda på vilka trafikregler och lagar som gäller. I många länder är det förbjudet att prata i telefon och köra bil samtidigt. USA och Kanada För att kunna ringa i USA och Kanada krävs att du har en telefon som klarar 1900-nätet (kallas även PCS 1900). Många av telefonerna på marknaden idag klarar frekvensbanden 900/1800/1900. I annat fall kan du hyra en mobiltelefon innan du reser. Kontakta din närmaste Vodafone- butik för mer information. EuroVoice i utlandet I många länder kan du precis som vanligt ringa kortnummer 888 till din EuroVoice för att lyssna på dina meddelanden. Du får i de flesta fall även ange din EuroVoice-kod. Fungerar inte kortnumret ringer du +46 708 222 888, och slår in din EuroVoice-kod. Inkommande samtal När du är utomlands betalar du även för att ta emot samtal. Att du debiteras för samtal i utlandet beror på att den som ringer till dig bara betalar för samtalet inom Sverige, medan du står för kostnaden från Sverige till landet du befinner dig i. Eftersom du betalar för inkommande samtal är det bra att stänga av telefonen om du vet med dig att du inte kan svara. Se också till att alltid ha täckning när du stänger av den. På så vis slipper du att betala för mottagna samtal i onödan. Ringa i utlandet För nationella samtal i annat land, slå: riktnummer, telefonnummer. För internationella samtal från annat land, slå: + landsnummer, riktnummer (oftast utan första siffran, men kontrollera gärna vad som gäller för landet i fråga) och telefonnummer. För samtal till annan svensk Vodafone- kund när du är utomlands, slå: +46, riktnummer (utan första nollan), telefonnummer. Sist men inte minst Glöm inte att hålla uppsikt över din telefon så att den inte blir stulen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00600/wkr0002.pdf