Vodafone och Anoto vann förstapris på årets Bluetooth Congress Award i Amsterdam Vodafone i Sverige och Anoto har belönats med förstapris på Bluetooth Congress Award i Amsterdam. Företagen vann priset för tjänsten Vodafone Notera, som lanserades i Sverige i april, och som ger möjlighet att skicka handskrivna texter och skisser digitalt via mobiltelefonen som e- post, SMS och fax. Juryns motivering var att tjänsten tydligt visar hur bluetooth-lösningar ger unika intäktsmöjligheter för mobiloperatörer runt om i världen och dessutom bidrar till att bluetooth blir standard i alla framtidens mobila terminaler. - Vodafone Notera är en mobil tjänst som alla som idag använder penna, papper, mobiltelefon eller dator har användning av, samtidigt som det finns stora utvecklingsmöjligheter i framtiden. Att tjänsten också får ett internationellt erkännande är givetvis stimulerande, säger Jon Risfelt, VD och koncernchef på Vodafone i Sverige. - Bluetooth Congress Award bekräftar att vi är på rätt väg och att mobiloperatörer kan erbjuda en innovativ och användarvänlig tjänst i sina mobila datanät. Lanseringen i Sverige är ett viktigt genombrott för oss och att introducera pappersbaserade tjänster med en global operatör som Vodafone bidrar till att Anoto-funktionalitet kommer att göras tillgänglig för en bred allmänhet, säger Christer Fåhraeus, VD och koncernchef på Anoto. Sony Ericsson har lanserat den första digitala pennan med Anoto funktionalitet, Chatpen(TM) CHA-30. 3M och Esselte säljer digitalt papper med Anoto funktionalitet i Sverige. För mer information kontakta: Johan Holmgren, Informationschef, Vodafone Sverige AB Telefon: 0708-33 14 00, e-post: johan.holmgren@vodafone.se Charlotte Laveson, Informationschef, Anoto AB Telefon: 0733-47 86 20, e-post: charlotte.laveson@anoto.com Bluetooth Congress är en årligen återkommande kongress som arrangeras av IBC, som är en del av Informa Telecom Group. Vodafone representeras i Sverige av Europolitan Holdings AB och dess dotterbolag Vodafone Sverige AB och Vodafone Stores AB. Europolitan Holdings AB är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Majoritetsägare är Vodafone Group Plc som äger 71 procent av aktierna och resterande 29 procent innehas av privata aktieägare, investment- bolag och pensionsfonder. Vodafone är världens största mobila nätverk och finns i 28 länder på fem kontinenter med över 229 miljoner mobilteleanvändare. Våra tjänster effektiviserar företagens verksamheter och gör det enklare och roligare för människor att kommunicera. Läs mer på www.vodafone.se och www.vodafone.com. Anoto Group AB är ett svenskt, högteknologiskt företag med unika lösningar för överföring av handskrift från papper till digitala media, inläsning av tryckt text samt intelligent kameraövervakning. Samtliga produkter och tjänster bygger på digital kamerateknik och bildbehandling i realtid. I dag arbetar Anoto Group med tre varumärken: Anoto®- en totallösning med pappers-, penn- och serverteknologi som kopplar samman skrivpapper med den digitala världen, C-Pen® - en läspenna som kan lagra, översätta och skicka tryckt text, samt WeSpot(TM) - en hård- och mjukvaruplattform för intelligent kameraövervakning. Anoto Group har drygt 300 anställda, kontor i Lund (huvudkontor), Stockholm, Boston, Tokyo och Hong Kong. Större ägare är grundaren Ericsson, Capital Group och grundaren Christer Fåhraeus. Anoto Group aktie är noterad på Stockholmsbörsens O-lista Attract 40 under tickern ANOT. För mer information: www.anotogroup.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/17/20020617BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/17/20020617BIT00640/wkr0002.pdf