Vodafones kunder får SMHIs väderkartor direkt i mobiltelefonen

Report this content

Vodafones kunder får SMHIs väderkartor direkt i mobiltelefonen Snö eller tö i skidbacken till helgen, sol eller regn på golfbanan i morgon? Vodafones kunder kommer i det nya konsumentkonceptet Vodafone live! att kunna ta del SMHIs väderprognoser via sina mobiltelefoner i färg och bild var de än befinner sig. SMHI kommer att leverera sina tjänster under eget varumärke. Vodafone live! som Vodafone lanserar före jul gör det enklare och roligare att använda mobiltelefonen. Vodafone live! innehåller de senaste tjänsterna inom mobil kommunikation i färg, ljud och bild och dessa förpackas med de senaste kameratelefonerna på marknaden. Konceptet säljs i ett paket där mobiltelefon och alla tjänster är färdiga att använda direkt när man går ut ur affären. -Vi är givetvis mycket glada att SMHI har valt att samarbeta med oss. Det finns ett stort behov att kunna del av Vädertjänster via mobiltelefonen, inte minst bland alla svenskar som har ett aktivt idrotts- och friluftsliv där väderprognosen många gånger är avgörande för om en aktivitet ska bli av eller ej, säger Göran Mannerstråle, chef affärsområdet Konsument på Vodafone. För SMHI innebär avtalet med Vodafone nya intäktsmöjligheter för sitt tjänsteutbud. -Det är med glädje vi ser Vodafones satsning på sitt nya koncept där vi kan förmedla våra väderprognoser med hög upplevelsefaktor. Vi är inte längre begränsade till text, utan kan arbeta med färg och bilder för att öka förståelsen och enkelheten för användare att tolka prognoserna. Tjänsten vänder sig till "folk i farten" men också till väderkänsliga yrkeskategorier, till exempel lantbrukare, säger Krister Hammar, marknadschef på SMHI Handel. SMHIs nya utbud av väderinformation till mobilen kommer att erbjuda en komplett väderservice. Nederbörd de närmsta tre timmarna eller femdygnsprognoser för enskilda kommuner är bara några exempel. De prognoser och observationer som nås via tjänsten är alltid de senast uppdaterade. -Våra kunder är mobila, vare sig de är golfspelare, seglare eller lantbrukare. Väderprognoser är färskvara och behovet av bra väderinformation uppstår ofta plötsligt, som till exempel frågan om när det ska sluta regna? Därför passar det perfekt att kunna erbjuda full väderservice via mobilen, säger Krister Hammar. Bilder, fria för publicering, som visar hur SMHI:s tjänster kan komma att se ut i Vodafone live! finns att ladda ner från www.vodafone.se/pressbilder. För mer information kontakta: Vodafone Göran Mannerstråle, affärsområdeschef Konsument Telefon: 0708-33 18 45, e-post: goran.mannerstrale@vodafone.se David Erixon, marknadschef Konsument Telefon: 0709-61 47 77, e-post: david.erixon@vodafone.se SMHI Krister Hammar, marknadschef SMHI Handel Telefon: 040-692 88 50, 0708-13 02 20, e-post: krister.hammar@smhi.se Eva-Lena Jonsson, informationschef SMHI Telefon: 011-495 83 14, e-post: eva-lena.jonsson@smhi.se Europolitan Vodafone AB är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Verksamheten bedrivs av Europolitan Vodafone AB och dess dotterbolag Vodafone Sverige AB och Vodafone Stores AB. Majoritetsägare är Vodafone Group Plc som äger 73,1 procent av aktierna och resterande 26,9 procent innehas av privata aktieägare, investmentbolag och pensionsfonder. Vodafone Group är världens största mobila nätverk och finns i 28 länder på fem kontinenter med över 229 miljoner mobilteleanvändare. Våra tjänster effektiviserar företagens verksamheter och gör det enklare och roligare för människor att kommunicera. Läs mer på www.vodafone.se och www.vodafone.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/12/20021112BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/12/20021112BIT00250/wkr0002.pdf