Volkswagens Transportbilsdivision 2009: 354 770 bilar på vikande världsmarknad!

Report this content

• Ökad marknadsandel i Europa • Ekonomikrisen sänkte försäljningen med 20,7 procent

Volkswagen Transportbilar (VW Commercial Vehicles i Hannover) levererade under 2009 totalt 354 770 lätta transportbilar (2008: 447 244) till kunder runt om i hela vår värld. Det är 20,7 procent färre fordon än året innan – men trots den vikande marknaden för transportbilar kunde Europas ledande tillverkare av lätta transportfordon öka sin marknadsandel. – Under 2009 drabbade den ekonomiska krisen försäljningen av transportbilar med full kraft, delvis därför att kommersiella fordon inte fick del av de statliga stödåtgärder som stöttade personbilsförsäljningen i många länder. Volkswagen Commercial Vehicles drabbades som alla andra av det försämrade ekonomiska klimatet, men vi klarade oss bättre än våra konkurrenter och ökade vår marknadsandel, konstaterar Stephan Schaller, högste chef för Volkswagen Commercial Vehicles. Av bästsäljaren VW Caddy levererades under 2009 totalt 139 826 enheter (2008: 151 488, -7,7 procent). Personbilsversionen Caddy Life var den enda modellen i produktprogrammet som kunde dra nytta av miljöbetingade stödåtgärder. Den större Transporter-familjen (Transporter, Caravelle och Multivan) nådde en totalförsäljning på 116 503 fordon. Under 2008 såldes 177 729 bilar, en minskning med 34,4 procent – vilket dock delvis beror på modellseriens generationsväxling under hösten 2009. Men trots den minskade försäljningen ökade marknadsandelen även för denna modellserie. Även Volkswagens största transportbil Crafter har drabbats av de dåliga tiderna. Totalt levererades 33 903 enheter (2008: 50 595, -33,1 procent), men liksom märkets övriga modeller har även Crafter ökat sin marknadsandel! Den ekonomiska nedgången har alltså, speciellt i Europa, resulterat i en kraftig nedgång i försäljningen av lätta transportbilar, men Volkswagen Commercial Vehicles har klarat detta bättre än konkurrenterna. På de viktigaste marknaderna minskade försäljningen preliminärt med 32 procent, medan Volkswagens 258 002 levererade lätta transportbilar innebär en minskning med 22,2 procent. Under 2008 levererade VW 331 629 enheter på dessa nyckelmarknader. På den tyska hemmamarknaden har Volkswagen Commercial Vehicles i stort sett sålt lika bra som under föregående år: 123 676 fordon under 2009 jämfört med 124 850 under 2008 innebär minus 0,9 procent, medan totalmarknaden för lätta transportbilar minskade med cirka elva procent. – Trots den vikande marknaden har vi nått våra mål för 2009, nämligen att behålla positionen som marknadsledare i Tyskland och i övriga Europa och att samtidigt öka marknadsandelarna rejält, säger Harald Schomburg, styrelsemedlem med ansvar för försäljning, och fortsätter: – Med hjälp av våra våra generalagenter och återförsäljare har vi klarat oss betydligt bättre än marknaden totalt. Trots recessionen har våra kunder visat fortsatt förtroende för våra bilars höga kvalitet och innovativa teknologi, som resulterar i låga driftkostnader och höga andrahandsvärden. Volkswagen Commercial Vehicles står väl rustat inför det kommande året, konstaterar Stephan Schaller: – 2010 blir ännu ett tufft år. Marknaden för kommersiella fordon har bottnat, men de svåra tiderna är långt ifrån över. Vi har dock ett försprång tack vare flera nya och avancerade modeller. Vår nya och ännu mer ekonomiska Transporter-generation ligger bra till och med Amarok kör vi in i ett nytt och spännande segment; pickup-marknaden ökar överallt i världen. Volkswagen Transportbilar i Sverige 2009 • Med 7 700 lastbilsregistrerade bilar avslutades 2009 med en marknadsandel på 27,8% Trots en relativt låg totaltmarknad under 2009 så blev försäljningen av transportbilar från Volkswagen i Sverige, det fjärde bästa året någonsin. Det levererades 9100 fordon, varav ca 7700 var lastbilsregistrerade. Det gav en marknadsandel på 27,8 %. Dessutom levererades ca 1300 personbilsregisterade fordon. De modeller som tydligast sticker ut, är Nya Transporter som lanserades i slutet av november och som sålde med över 1100 exemplar, trots att det inte vid lanseringen fanns ett fullt modellprogram tillgängligt. Crafters marknadsandel i segmentet ökade med 9 %. För Caddy så var lanseringen av Caddy 4Motion en succé med nästan 600 st leverade fordon första året. Lanseringen av Caddy Maxi Ecofuel under hösten var ett välkommet tillskott av en miljöbil, både som lätt lastbil och som personbil. Det såldes 300 exemplar av denna modell. Volkswagens framgångar med den racinginspirerade automatlådan DSG fortsatte. Nu väljer nästan var fjärde Caddy-kund det alternativet. Forsatta lanseringar av modeller anpassade för den svenska marknaden i form av t ex fyrhjulsdrivna versioner, automatväxlade versioner och numera även kombinationen av dessa två på Transporter,Multivan och Caravelle är starkt bidragande till Volkswagens framgångar. Utbudet av kundanpassade transportlösningar fortsätter att öka och det senaste tillskottet som lanserades under förra året är Caddy Maxi Life som rullstolstaxi. Ett perfekt fördon för rullstolstransporter och för vanlig taxikörning. Erbjuds både i dieselutförande samt som miljöbilen Ecofuel. För ytterligare information kontakta: