Erfarna tekniker sökes!

Erfarna tekniker sökes! Volvo Personvagnar genomför en stor satsning på rekrytering av tekniker. Företaget erbjuder möjligheten att använda det senaste i ny teknik och kvalificerade utmaningar i arbetet. Och detta i ett företag som genom att vara en del av Ford Motor Company har breda karriärmöjligheter. Två heldagar med särskilt inbjudna genomfördes därför den 13 och 14 oktober i Göteborg. I ett högteknologiskt företag som Volvo Personvagnar finns en ständigt behov av duktiga tekniker. Nyutexaminerade civilingenjörer är attraktiva på marknaden. Sedan en tid pågår en omfattande rekrytering som särskilt riktar sig till erfarna ingenjörer. På företagets nätplats, www.job.volvocars.com, har intresserade kunnat anmäla sig till en heldagsaktivitet. Den som stämt in med någon av kravprofilerna har sedan fått en särskild inbjudan till huvudkontoret i Göteborg. Under rekryteringsdagen fanns möjlighet att ställa frågor till personalavdelningens representanter, provköra bilar och eventuellt ta en titt på det nya säkerhetscentret. Teknik, inköp, produktion hade bl.a. byggt olika stationer som visade upp det senaste i teknikväg. Det som idag används i utvecklings- och tillverkningsprocesser. Förutom ett flertal medarbetare inom respektive teknikområde är Volvo PVs högsta ledning engagerade i rekryteringsarbetet. Såväl vd Hans-Olov Olsson, vice vd och personaldirektör Sven Eckerstein, chefen för forskning utveckling och inköp Hans Gustavsson och chefen för produktion Curt Germundsson samt kvalitetschef Ulla-Britt Fräjdin-Hellqvist som var med under genomförandet. - Det är första gången vi genomför en sådan här aktivitet vid rekrytering. Vi kommer att utvärdera hur den här aktiviteten bidrog i rekryteringsarbetet, säger Sven Eckerstein. -Vi erbjuder också möjligheten att använda de virtuella utvecklingsverktygen, säger Hans Gustavsson. -Volvo PV utvecklar och bygger bilar som innehåller den senaste och bästa tekniken, fortsätter Sven Eckerstein. Bilarna ska också kunna monteras på ett ergonomiskt riktigt sätt. Att spara på människor och miljöresurser är givna restriktioner för Volvo PV. -Vår företagskultur bygger mycket på lagarbete. Ett bra lag är ofta ett som innehåller skiftande kompetenser, olika åldrar, båda könen och människor med skiftande kulturell bakgrund. Mångfald är utvecklande för lagarbetet. 50210/lp 001015 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/15/20001013BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/15/20001013BIT00450/bit0002.pdf