HANS-OLOV OLSSON NY VD FÖR VOLVO PERSONVAGNAR

HANS-OLOV OLSSON NY VD FÖR VOLVO PERSONVAGNAR Volvo Personvagnars styrelse har idag beslutat att från den 1 juli 2000 utse Hans-Olov Olsson till verkställande direktör för företaget. Han efterträder Tuve Johannesson, som lämnar sin VD-plats för att bli vice styrelseordförande i bolaget. De närmaste fyra åren blir en utmanande tid för Volvo Personvagnar. Företaget skall öka sina säljvolymer kraftigt från nivån 400 000 bilar om året till nivån 600 000 fram till år 2004. Kundtillfredsställelsen måste öka betydligt för att företaget ska nå förstaplatsen. Ett övergripande mål är att Volvo skall uppfattas som ett av de högklassiga varumärkena. -I ett skede när nya visioner och utmaningar ligger framför oss har det varit naturligt för mig och styrelsen att förstärka bilerfarenheten i ledningen, och det är Tuve och jag helt öeverns om, säger Wolfgang Reitzle, Volvo Personvagnars styrelseordförande. Tuve Johannesson har varit VD för Volvo Personvagnar sedan oktober 1995. Han tillträdde i ett skede när företagets strategi var genomarbetad, fastlagd av styrelsen och nu skulle förverkligas trots svag konjunktur och resultat med röda siffror. -Tuve Johannesson har gjort berömvärda insatser genom att leda bolaget till god lönsamhet trots omständigheterna, och det är värdefullt att ha tillgång till hans erfarenheter även framgent, säger Wolfgang Reitzle vidare. -Men nu blir det Hans-Olov Olssons uppdrag att tillsammans med sina medarbetare ta Volvo Personvagnar till de mål vi har satt upp. Volvo Personvagnar ingår i Premier Automotive Group (PAG) inom Ford Motor Company och är det största företaget i denna grupp, som leds av Wolfgang Reitzle. Hans-Olov Olsson är chef för Volvo Cars North America och i hans ansvarsområde ingår också Australien/Nya Zeeland och Japan. Han började på Volvo 1966 och har arbetat med logistik, IT, materialadministration, produktion mm innan han 1990 blev chef för Volvo Personvagnar i Japan och 1996 europachef. Han är född i Snäcke i Dalsland 1941. Gift med Monika och har två döttrar och tre barnbarn. Senaste gången Hans-Olov Olsson sprang ett maratonlopp var i New York 1992. Tid 4 timmar och 3 minuter. 50210/ih 000606 Bilder kan erhållas från BLR Fotograferna på telefonnummer 0706-667230. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/06/20000606BIT00880/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/06/20000606BIT00880/bit0002.pdf