Ledningsförändringar inom Volvo Personvagnar

Ledningsförändringar inom Volvo Personvagnar Volvo Personvagnars verkställande ledning får tre nya medlemmar i början av nästa år. De nya medlemmarna är Steven Armstrong, Hans Folkesson och Lena Olving. Från och med årskiftet kommer Hans Folkesson, 51, att ta över ansvaret för Volvo Personvagnars produktutveckling efter Hans Gustavsson, som samtidigt utnämns till chef för enheten Commonality Programs inom Premier Automotive Group (PAG) i London. PAG svarar för Ford Motor Companys engagemang bland förstklassiga varumärken som, förutom Volvo, innefattar Jaguar, Land Rover, Aston Martin och Lincoln. Hans Folkesson kommer att ingå i Volvo Personvagnars verkställande ledning, där även inköpschefen Steven Armstrong, 37, ingår från samma datum. -Steven Armstrong och Hans Folkesson besitter oomtvistliga kompetenser för sina arbetsuppgifter, säger Volvo Personvagnars VD Hans-Olov Olsson, och de har bred erfarenhet av bilindustrin, dess komplexitet och utmaningar. Steven Armstrong kom till Volvo Personvagnar den 1 juni 2001. Han har tidigare varit inköpschef på Auto Alliance International, ett joint venture mellan Ford och Mazda. Han är född och utbildad i England, med högskoleexamen från East London University. Hans Folkesson kom till Volvo Personvagnar från Volvo Lastvagnar under 2000. Han har tidigare arbetat som utvecklingschef också på VW/Skoda och inom Saab-Scanias tekniksida innehaft en rad olika arbetsuppgifter mellan åren 1975 och 1993. Hans Folkesson är teknologie licentiat, utbildad på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Ny kvalitetschef Lena Olving, 44, har utnämnts till kvalitetschef för Volvo Personvagnar och medlem av företagets verkställande ledning. Hon efterträder Wolff Huber, som under 2002 kommer att gå i pension. - Lena Olving är en medarbetare med lång och bred erfarenhet inom Volvo och hennes ansvarsområde bär en av företagets framgångsnycklar säger Volvo Personvagnars VD Hans-Olov Olsson. Hon tillträder sin befattning den 1 april 2002. Hon är för närvarande VD för Volvo Car Area Asia, med ansvar för Volvo Personvagnars verksamhet i tretton länder. Hon har arbetat i Asien sedan 1997 och flyttar nu tillbaka till Sverige. Lena Olving är civilingenjör, utbildad på Chalmers, och anställdes på Volvo Personvagnar första gången 1980. Hon har under sina år på företaget bland annat varit chef för motortillverkningen i Skövde och chef för slutmonteringen i Torslandafabrikerna. Utfärdat 2001-11-15 50210/ih Volvo Personvagnar AB är ett helägt dotterbolag till Ford Motor Company (FMC) och ingår i Premier Automotive Group. Volvo Personvagnars VD är Hans-Olov Olsson, nyligen utnämnd till vice VD inom FMC. Volvo Personvagnar har 27 000 anställda, varav cirka 19 000 i Sverige. Högupplösta bilder och ytterligare information finns för media på: media.volvocars.com, gå in i fotoarkivet, sök under "management" och "spokesmen". ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/15/20011115BIT00670/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/15/20011115BIT00670/bit0001.pdf