Volvo Lastvagnar har förnyat hela sitt europeiska modellprogram på åtta månader

Volvo Lastvagnar har introducerat fem nya lastbilsmodeller sedan september 2012. Det började i fjol med den spektakulära premiären för nya Volvo FH, som följdes av årets lanseringar av Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE och Volvo FL. Alla de nya modellerna har innovationer och funktioner som gör förarens jobb lättare och mer effektivt.

– Detta har varit en av de mest intensiva och spännande perioderna i Volvo Lastvagnars historia. Nu har vi det mest moderna och högteknologiska modellprogrammet någonsin. Det ger oss unika möjligheter att hjälpa kunder i alla segment att förbättra sin produktivitet och lönsamhet, säger Claes Nilsson, chef för Volvo Lastvagnar.

De synliga likheterna mellan den mest kraftfulla modellen, Volvo FH16, och dess mindre syskon är större än någonsin. Volvos klassiska järnmärke har flyttats upp till en ny position under vindrutan på alla modeller. De nya strålkastarna med sina karaktäristiska varselljus förstärker också den gemensamma identiteten.

Bättre arbetsmiljö för förarna

Alla de nya Volvolastbilarna innehåller flera fördelar för förarna. Alla hyttmiljöer har förnyats eller uppgraderats med fokus på att skapa en effektiv, ergonomisk, bekväm och säker arbetsplats.

– Vi har alltid förarens arbetssituation i fokus när vi utvecklar våra nya lastbilar. Den banbrytande innovationen Volvo Dynamic Steering är ett lysande exempel på hur vi gör lastbilen lätt att manövrera utan ansträngning. Vi är också först i världen med individuell framhjulsupphängning på tunga lastbilar, en teknik som ger både ökad komfort och stabilitet, säger Claes Nilsson.

Minskade transportkostnader

Volvo Lastvagnar har också introducerat ny, innovativ teknik och nya tjänster som hjälper till att minska kundens transportkostnader. Möjligheten att använda telematik för att övervaka ett antal komponenter på distans innebär till exempel att Volvo FH, Volvo FM, Volvo FE och Volvo FL nu kan levereras med förbättrade Guldkontrakt för service som ger maximal tillgänglighet för lastbilarna.

Volvoförarna har även tillgång till en rad tjänster som bidrar till att spara bränsle, till exempel Dynafleet Bränsle och miljö, Fuel Advice och förarutbildningen Effektiv körning. Dessutom är den automatiserade växellådan I-Shift, som kan specialanpassas för en rad applikationer samtidigt som den hjälper till att spara bränsle, inte bara tillgänglig för Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX, utan även för Volvo FE.

I-See är en av de främsta funktionerna för att spara bränsle. Tekniken kan jämföras med en autopilot som tar hand om växling, acceleration och motorbromsning vid körning i backar för att göra körningen så bränsleeffektiv som möjligt. Första gången en lastbil med senaste versionen av I-See kör en backig vägsträcka skickas information om den lokala topografin trådlöst till Volvo Lastvagnars centrala server. När sedan en annan lastbil med I-See kör samma sträcka får systemet automatiskt den uppladdade informationen från servern. Detta innebär att växlingar, acceleration och bromsning kan anpassas för optimal bränsleeffektivitet även första gången lastbilen kör den aktuella sträckan. Vid en fjärrtransport kan I-See spara så mycket som fem procent bränsle.

– Alla våra modeller har samma förmåga att ge föraren en lastbil med förstklassiga köregenskaper på samma gång som transportören kan dra fördel av maximal tillgänglighet och minimerade bränslekostnader, sammanfattar Claes Nilsson.

Bilder, filmer och illustrationer finns att ladda ner från Volvo Trucks Media Gallery/Press Images & Films på adressen http://images.volvotrucks.com

2013-05-16

För ytterligare information kontakta:

Jan Strandhede

PR- & Marknadskommunikationsansvarig Sverige,

tel: 031-323 37 15, e-post: jan.strandhede@volvo.com.

Volvo Lastvagnar tillhandahåller kompletta transportlösningar för professionella kunder med höga krav och erbjuder ett komplett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar. Kunderna stöttas av ett globalt nätverk med över 2 300 återförsäljare och serviceställen i mer än 140 länder. Produktionen av Volvolastbilar bygger på global närvaro med produktionsanläggningar i 16 länder. Under år 2012 levererades över 105 000 Volvolastbilar världen över. Volvo Lastvagnar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggnings­maskiner och drivsystem för marina och industriella applikationer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvos arbete baseras på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.