Stort intresse för svenska quiltar i Paris

Stort intresse för svenska quiltar i Paris Några av världens vackraste konstquiltar visas just nu på konstbiblioteket Bibliothèque Fourney i Paris. Två av quiltarna har skapats av textilkonstnärerna Veronica Franka, från Stockholm, och helsingborgaren Bodil Vinke. Feel Free-utställningen, som den kallas, är resultatet av en internationell quilttävling med deltagare från 20 länder. Bakom utställningen står symaskintillverkaren VSM Group och ett av företagets globala varumärken, Husqvarna Viking. - De rör sig om 50 quiltar som skapats av textilkonstärer. De är oerhört vackra och har lite gemensamt med vanliga lapptäcken. Det är frågan om konstverk, säger Lill Nylén, PR-ansvarig hos VSM Group, och berättar att intresset för utställningen är mycket stort. Feel Free-utställningen visades för första gången på Palacio de Congreso i Barcelona i april 2002 och har beundrats i en rad olika länder sedan dess. Quiltarna visas på Bibliothèque Fourney i Paris till och med 22 mars. Därefter fortsätter utställningen till Schweiz. Till sommaren visas quiltarna i Håverud, Sverige. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24682 Bildtext: Den här konstquilten "Nelson Mandela" har skapats av holländaren Mirjam Pet-Jacobs och är en av 50 quiltar i utställningen Feel Free. VSM Group AB 561 84 Huskvarna Tel: 036-14 60 00 (växel) KONTAKTPERSON Lill Nylén PR-ansvarig Tel: 036-14 65 76 Mobil: 0705-14 65 76 Bilder för fri publicering kan laddas ned från vårt pressrum på www.husqvarnaviking.com Där finns också övrig pressinformation. VSM Group AB, tidigare Viking Sewing Machines AB, utvecklar, producerar, marknadsför och säljer hemsymaskiner och tillbehör som ger konsumenterna världen över möjlighet att uppleva glädjen med kreativ sömnad; med sina globala varumärken Husqvarna Viking och Pfaff är företaget en av världens ledande aktörer i branschen. Årligen säljs cirka 600 000 symaskiner motsvarande en omsättning på drygt 2,8 miljarder SEK. Koncernen har drygt 2 200 anställda varav 550 i Sverige. Företaget är certifierat enligt de internationella kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 och ISO 14001. Läs gärna mer på www.vsmgroup.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/19/20030319BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/19/20030319BIT00120/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/19/20030319BIT00120/bild.html Pictures

Om oss

VSM Group utvecklar, producerar, marknadsför och säljer hemsymaskiner och tillbehör som ger konsumenterna världen över möjlighet att uppleva glädjen med kreativ sömnad: med varumärken som Husqvarna Viking och Pfaff är företaget en av värld