Svenska konstquiltar ställs ut i Paris

Svenska konstquiltar ställs ut på Bibliothèque Fourney i Paris Spanien, USA, Australien och Alaska. 50 av världens vackraste quiltar, varav två har skapats av svenska textilkonstnärer, turnerar sedan en tid tillbaka världen runt under namnet Feel Free. Den 20 januari 2003 har utställningen vernissage på välkända konstbiblioteket Bibliothèque Fourney i Paris. Först till sommaren visas quiltarna i Sverige. Bakom utställningen står Husqvarna Viking som är ett av symaskinstillverkaren VSM Groups välkända varumärken. VSM Groups huvudkontor finns i Huskvarna. Feel Free-utställningen, som är resultatet av en internationell quilttävling med deltagare från 20 länder, visades för första gången på Palacio de Congresos i Barcelona, Spanien, i april 2002. Sedan dess har quiltarna hängts och beundrats i en rad olika länder och intresset har varit enormt. På Bibliothèque Forney visas quiltarna till och med den 22 mars 2003. - Ordet quilt för tankarna till lapptäcke och det är i och för sig korrekt, men det här är frågan om mycket avancerade och konstnärliga lapptäcken; man måste nästan se dem för att förstå, säger Lill Nylén, PR- ansvarig hos VSM Group, och berättar att Feel Free-uställningen kommer att fortsätta turnera världen runt under hela 2003 och en bit in i 2004. De svenska bidragen i utställningen har skapats av Veronica Franka, från Stockholm, och Bodil Vinke, från Helsingborg. VSM Group AB 561 84 Huskvarna Tel: 036-14 60 00 (växel) KONTAKTPERSON Lill Nylén PR-ansvarig Tel: 036-14 65 76 Mobil: 0705-14 65 76 Bilder för fri publicering kan laddas ned från vårt pressrum på www.husqvarnaviking.com Där finns också övrig pressinformation. VSM Group AB utvecklar, producerar, marknadsför och säljer hemsymaskiner och tillbehör som ger konsumenterna världen över möjlighet att uppleva glädjen med kreativ sömnad; med varumärken som Husqvarna Viking och Pfaff är företaget en av världens ledande aktörer i branschen. Årligen säljs cirka 500 000 symaskiner motsvarande en omsättning på drygt 2,5 miljarder SEK. Koncernen har cirka 2 000 anställda varav 550 i Sverige. Företaget är certifierat enligt de internationella kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 och ISO 14001. VSM Sverige är ett dotterbolag till VSM Group. Läs gärna mer på www.vsmgroup.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/10/20030110BIT00030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/10/20030110BIT00030/wkr0002.pdf